İlkokul öğrencilerinin yazım hatalarının ve yazılarının okunaklılık düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin yazım hataları ve yazma okunaklılık düzeylerini çeşitli değişkenler (sınıf düzeyi, cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey) açısından incelemektir. Bu araştırma betimsel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Gaziantep ili Nizip ve Karkamış ilçelerinde öğrenim gören 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri; örneklemini ise bu evrenden tabakalı örnekleme ile seçilen alt-orta-üst sosyo-ekonomik düzeydeki okullarda öğrenim gören 220 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, Balkan (2010) tarafından geliştirilen `Yazım Hataları Değerlendirme Ölçeği`, Yıldız ve Ateş (2010) tarafından geliştirilen `Çok Boyutlu Okunaklılık Ölçeği` ve dikte metni kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin yazım hataları yüzde ve frekans kullanılarak betimlenmiş; yazma okunaklılık düzeyleri, bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi ile test edilmiştir.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; ilkokul öğrencilerinin genel olarak harflerin yazılış yönünü doğru yapmada, harflerin sağa eğik biçimde yazılmasında, harflerin satırlara uygun şekilde yazılmasında, harflerin başlangıç ve bitiş yerlerinin doğru olmasında, harflerin uzantılarının uygun olmasında hata yaptıkları görülmüştür. Ayrıca kelimedeki harf aralığının yeterli olmasında, kelimelerin okunaklılığında, kelimelerde eksik veya gereksiz harf bulunmasında, kelimelerdeki noktaların unutulmasında, olması gereken çizgileri bulundurmada hataların olduğu belirlenmiştir. Cümlelere göre incelendiğinde, satır başı bulundurmada, cümleler arasındaki mesafelerin yeterli olmasında, noktalama işaretlerinin doğru ve yerinde kullanılmasında hataların olduğu tespit edilmiştir. Yazılar bir bütün olarak incelendiğinde, yazı genelinde eğikliğin korunmasında, okunan yazının eğik olarak yazılabilmesinde, yazının genel bir estetiğinin bulunmasında, kendine özgü bir üslup geliştirmede hata yapıldığı görülmüştür. Öğrencilerin yazılarının okunaklılık düzeyinde; cinsiyete göre yapılan karşılaştırmada, 2. ve 4. sınıflarda kız öğrenciler lehine anlamlı fark bulunmuş olup; 1 ve 3. sınıf öğrencileri arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Ayrıca sosyo-ekonomik düzeye göre yapılan karşılaştırmada, 1., 3. ve 4. sınıflarda, Üst sosyo-ekonomik düzeydeki olan öğrenciler lehine anlamlı fark bulunmuştur. The purpose of this research is to examine the writing failure and writing readable levels of primary school students in terms of various variable (grade level, gender, socio-economic level) . This research is conducted in the descriptive scanning model. The study's extend is conducted in the first, second, third and fourth grade students who are studying in Nizip and Karkamış districts of Gaziantep Province in 2016-2017 educational year ; The samples consists of 220 students who are educated in sub-middle-upper socio-economic level selected by stratified sampling from this universe.The data are collected using 'Spelling Error Evaluatin Scale', 'Multidimensional Readability Scale ' and dictation text. Students' writing mistakes are depicted using percentage and frequency ; writing legibility levels are tested by indepented groups T test and analysis of one way variance.According to the findings are obtained from the research; it has been observed that primary school students generally made mistakes in the direction of writing the letters in accordance with lines, correcting the beginning and ending places of the letters and making the extensions of letters appropriate. In addition, it is determined that there are sufficient letters in the words ,mistakes in the legibility of the words, missing or unnecessary letter in the words, forgetting the letters in the word and errors in the lines that should be. When examined in terms of sentences , it has been found that there are errors in using punctuation marks correctly and headlines, the distances between the sentences are sufficient. When the texts are examined as a whole, it has been seen that in the prevervation of inclinaction throughout the writing , text can be written in oblique ,th general aesthetic of the text is found and the mistake is made not to develop a peculiar style. At the literacy level of the students' writing ; there is a significant difference in favor of female students in the second and fourth grade ; there is no significant difference between first and third grade students. In addition, according to the socio-economic level, there is a significant difference in the first, third, and fourth grades in favor of students with good socio-economic level.
Collections