İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin ve yazma hızlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazma becerilerini ve yazma hızlarını çeşitli değişkenler (kullanılan el, cinsiyet, okulların sosyo-ekonomik düzeyi, okul öncesi eğitim alma durumu ve yaş) açısından incelemektir. Araştırmada sıralı açıklayıcı karma model kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Gaziantep ilinde öğrenim gören 1. sınıf öğrencileri oluştururken örneklemini ise, evrenden tabakalı örnekleme ile seçilmiş olan alt, orta ve üst sosyo-ekonomik çevrede bulunan okullarda öğrenim gören 210 öğrenci oluşturmaktadır. Ayrıca araştırmada, ilkokul birinci sınıfı okutmakta olan 16 sınıf öğretmeni ile de görüşme yapılmıştır. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen `Yazma Becerisi Değerlendirme Ölçeği`, yarı yapılandırılmış görüşme formu, yazma becerileri için kullanılan dikte metni ve yazma hızını ölçmek için kullanılan okuma metni kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin yazma becerileri ve yazma hızları; yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon ile test edilmiş ve öğretmenlerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler ise içerik analizi ile çözümlenmiştir.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin yazma becerisi değerlendirme ölçeğinden yazma becerisine ilişkin aldıkları en küçük değer 21 iken en yüksek değer ise 63 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin ortalama yazma beceri puanları 43.2'dir. Öğrencilerin cinsiyetlerine, yaşlarına, okul öncesi eğitim alma durumlarına, kullandıkları ele göre ve okullarının bulunduğu sosyo-ekonomik çevreye göre yazma becerilerinin anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmektedir. Yazma becerisinin okunaklılık alt ölçeğinden elde edilen verilerde, öğrencilerin en çok harflerin uzantılarında, harfleri satırlara uygun şekilde yazmada, sayfa düzenine ve temizliğine dikkat etmede ve yazılarındaki genel estetikte hatalar yaptıkları görülmektedir. Yazma becerisinin imlâ ve noktalama işaretlerine uygunluk alt ölçeğinden elde edilen verilerde öğrencilerin çoğunlukla; kelime içerisinde eksik harf bulundurmamada, yazısını imlâ kurallarına uygun yazmada, virgülü, kesme işaretini, kısa çizgiyi kullanmada hatalar yaptıkları görülmüştür. Öğrencilerin yazma hızı sonuçlarına bakıldığında, yazdıkları en az harf sayısı 2 iken en yüksek harf sayısı ise 63 harf olarak görülmektedir. Öğrenciler ortalama 24 harflik yazma hızına sahiptir. Öğrencilerin yaşlarına, okul öncesi eğitim alma durumlarına ve okullarının sosyo-ekonomik çevresine göre yazma hızlarının anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülürken cinsiyet ve kullanılan el açısından anlamlı bir farka rastlanmamıştır. Yapılan korelasyon analizinde, yazma becerisi ve yazma hızı arasında istatistiksel açıdan pozitif ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki vardır (r=.56; p<.01).Yapılan görüşme analizlerine göre, öğretmenler dik temel yazının daha okunaklı olduğunu ve öğrencilerin yazma hızında dik temel yazı ile daha hızlı yazdıklarını düşündüklerini belirtmişlerdir. Dik temel yazı öğretirken ise en çok harfleri karıştırma (b-d gibi), harfler arasında fazla boşluk bırakma ve kelimeler arasında boşluk bırakmama gibi sorunlarla karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler, karşılaştıkları sorunların çözümüne ilişkin düzenli dikte çalışması yaptırmayı, dönüt verme-düzeltmeyi, çocukla daha fazla ilgilenmeyi ve öğrencilerin okul öncesi eğitime yönlendirilmesi gerektiğini önermişlerdir.Anahtar kelimeler: Yazma becerisi, yazma hızı, dik temel yazı, ilkokul 1. Sınıf The aim of this study is to investigate the various variables (handedness, gender, socio-economic environment, pre-school education status, and age) of writing skills and writing speeds of Primary School students. Sequential explanatory mixed model was used in this study. The centre of the study was formed by the first class students in 2017-2018 school year in the province of Gaziantep, while the sample consists of 210 students studying in schools with lower, middle and upper socio-economic environment selected from the center by stratified sampling. In addition, there search contains interviews with 16 primary school first grade classroom teachers. The research data were collected using the `Writing Skills Assessment Scale` developed by the researcher, the semi-structured interview form, dictation text used for writing skills, and the reading text used to measure writing speed. Writing skills and writing speeds of the students were tested with percentage, frequency, arithmetic mean, Standard deviation, independent groups t-test, one-way variance analysis, correlation and the semi-structured interviews with teachers were analyzed with content analysis.According to the findings obtained from the study, according to the writing skills assessment scale the lowest value related to the writing ability of the students was found to be 21 and the highest value was found to be 63. The average writing ability value of the students was to be found 43.2. The writing skills of the students differ significantly according to their gender, age, pre-school education status, handedness and the socio-economic environment of their schools. In the data obtained from the legibility subscale of the writing skill, it has been observed that the students are making mistakes in the extensions of the letters, writing letters in line, paying attention to the layout and neatness of the page and the general aesthetics of their writing. In the data obtained from the spelling and punctuation subscale, it has been observed that the students are making mistakes in keeping the missing letter in the word, writing in accord once with the spelling rules, using commas, apostrophes and short lines.The minimum number of letters written by the students in writing speed results is two, while the highest number of letters is 63 letters. Students have an average writing speed of 24 letters. There was a significant difference in terms of age, pre-school edutation status related to the writing speed of the students, where as there was no significant difference in terms of gender and the hand used.Additionally, there was a significant difference between writing speed and the lower-middle and upper-upper socio-economic environment of the schools. In correlation analysis, there is a statistically positive and moderate correlation between writing skills and writing speed (r=.56; p<.01).According to interview analysis, teachers that vertical basic writing is more legible, and that they feel as the students write faster with vertical basic writing. While teaching vertical basic writing, they stated that they encountered problems mostly such as mixing letters (such as b-d), leaving too much space between the letters, and not leaving any spaces between the words. Teachers recommend regular dictation studies, giving feedback – correction, paying more attention to the child and to direct them to pre-school education as the solution of the problems they face.Keywords: Writing skills, writing speed, vertical basic writing, primary school
Collections