2015 ve 2017 ortaokul Türkçe öğretim programlarındaki kazanımların yenilenmiş Bloom taksonomisine ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, 2015 ve 2017 Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı kazanımlarını Yenilenmiş Bloom Taksonomine göre analiz etmek ve Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı ve kazanımları ile ilgili olarak öğretmenlerin görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmış, veri toplama araçları olarak da Doküman Analizi ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 2015 programına ait 293, 2017 programına ait 289 olmak üzere toplamda 582 kazanım incelenmiş; kazanımlar dört farklı araştırmacı tarafından sınıflandırılmış, tereddütte kalınan durumlarda uzman görüşüne başvurulmuştur. Araştırmada ayrıca yarısı erkek, yarısı da bayan öğretmen olmak üzere toplam 14 öğretmenle görüşülmüştür. Araştırma sonucunda 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programı kazanımlarının 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programı kazanımlarından taksonomik olarak bir farklılık göstermediği, her iki programda da taksonominin bilgi boyutunda `Kavramsal` ve `İşlemsel` bilgiye ağırlık verildiği, üstbilişsel bilgiye yer verilmediği; bilişsel süreç boyutunda ise `Hatırlama` ve `Değerlendirme` ye yeterince verilmediği bulgusuna ulaşılmıştır. Yapılan görüşme sonucunda ise öğretmenler, 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programındaki en büyük değişikliğin dilbilgisi alanında olduğunu, bununla birlikte yeni programda sınıf içi etkinlik sayılarının artırıldığını dile getirmişlerdir. Öğretmenler ayrıca hem kazanımların taksonomik düzeyleri hem de üstbilişsel beceriler konusunda yeterli düzeyde bilgi sahibi olmadıkları yönünde görüş bildirmişlerdir. Araştırma sonuçlarına göre taksonomik olarak kazanımlarda üstbilişsel bilgiye ve bilişsel süreç boyutunda `Değerlendirme` boyutuna daha çok yer verilmesi; öğretmenlere kazanımların taksonomik düzeyleri ve üstbilişsel beceriler konusunda bilgi verilmesi önerilebilir. This study aimed to examine the objectives of the 2015 and 2017 middle school Turkish curriculum according to the revised Bloom taxonomy, and investigate the teachers' opinions about the Turkish curriculum and its objectives. In the study, qualitative approach was carried out by using case study method and as data sources document analysis method -one of the qualitative research methods- and semi-structured interview form were used. In the scope of the research total of 582 cognitive domain objectives, including 293 in the 2015 curriculum and 289 in 2017 curriculum were examined. The objectives were categorized by 4 different researchers, and the expert was consulted in case of doubt. Besides a total of 14 teachers, half of whom were male and half were female, were interviewed. Descriptive analysis was used in the study. As a result of the research, it was found that the objectives of the 2017 Turkish curriculum did not differ from the objectives of the Turkish Curriculum in 2015; in both curriculum the `Conceptual ` and `Procedural` knowledges were emphasized in the knowledge dimension, however, no place was given to metacognitive knowledge, and in the cognitive process dimension `Remember` and `Evaluation` were not sufficently stated. As a result of the interviews, the teachers stated that the biggest change in the 2017 Turkish curriculum was in the field of grammar, and that the number of classroom activity was increased in the new program. Teachers also commented that they don't have enough knowledge about taxonomic levels of objectives and metacognitive skills. According to the results of the research, it may be suggested that the `Evaluation` of cognitive process dimension and metacognitive knowledge should be given more place in taxonomic acquisitions; and teachers should be informed about the taxonomic levels of achievements and metacognitive skills.
Collections