Türk halk müziği ezgilerinin caz armonisi ve stilleribağlamında klasik gitarda kullanılabilmesine yönelik bir model önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalıĢma, özellikle, son yıllarda klasik gitar adına hissedilir biçimde varlık gösterenTürk halk müziği kaynaklı ve Avrupa merkezci armoni anlayıĢıyla biçimlendirilmiĢdüzenlemelere bir alternatif olarak caz müziği armonisi ve stillerinin kullanılabilirliğineyönelik bir repertuvar modeli ortaya koymayı amaçlamaktadır.ÇalıĢma, nitel bir desene sahip olmakla beraber, tür bakımından özgün çalıĢma olarakadlandırılan kategori esasında tanımlanmaktadır. Bu çerçevede, teknik anlamda 4aĢamadan oluĢan bu çalıĢmada, ilk olarak ilgili literatür derlenmesi yapılmıĢtır.Akabinde, konservatuvar, müzik eğitimi ana bilim dalları ve güzel sanatlar fakültelerinebağlı müzik ile ilgili birimlerden birer temsilci olmak suretiyle, toplamda 3 gitaröğretim elemanından birer Türk halk müziği repertuvar örneği istenerek, uzman görüĢüalınmıĢtır. ÇalıĢmanın bir sonraki aĢamasında ise belirlenen eserlere yönelik olarakmakam, ölçü/usul, ses geniĢliği, seyir, form/biçim özellikleri bakımından içerikanalizleri yapılmıĢtır. Ġçerik analizlerinin de tamamlanmasının ardından, caz armonisive düzenlemeler üzerine uzmanlaĢmıĢ bir piyanist ve gitar alanında uzmanlaĢmıĢ 2öğretim elemanı olmak suretiyle, toplamda 3 öğretim üyesinden görüĢ alınarak eserlerdüzenlemeye tabi tutulmuĢtur. Düzenlemelerin tamamlanmasının akabinde, eserler cazarmonisi, caz stilleri ve gitar teknikleri bakımından yeniden bir içerik analizine tabitutulmuĢtur.ÇalıĢma sonucunda, klasik gitar için düzenlenmiĢ 3 repertuvar modeli oluĢturularak, bumodellerin klasik gitarda alıĢılagelmedik bir armonik yapıyı meydana getirdiği ve aynızamanda, stil bakımından da oldukça farklı bir klasik gitar icrasını yansıttığı This study was designed to present a repertoire model intended to show the use ofharmony and style of jazz as an alternative to Turkish Folk compositions based onEuropean harmony in terms of classical guitar compositions.Besides having a qualitative design, the paper is defined as authentic for its genre. Inthis respect, the paper, with all its four phases, introduces the literature review first.Following this, expertise reviews of three guitar lecturers from conservatories, musicaleducation departments and faculty of fine arts were received depending on theirexperience on Turkish folk melodies. The next phase of the study was on contentanalyses of predetermined compositions in terms of tunes, measure/consonance, volumesonore, process and form/style. After completing content analyses, the abovementionedcompositions were rearranged complying with views of three musicians including onepianist, who was an expert on jazz style, and two guitarists. Following rearrangements,these new tunes were exposed of another content analysis on jazz harmony, jazz stylesand guitar techniques.Consequently, after designing three repertoire models for guitar, it was understood thatthese models create an unusual harmonic structure, and, at the same time, trigger a verydifferent type of classical guitar performance in style.
Collections