Ortaokul öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğretmenlik mesleği geçmişten günümüze önemini her geçen gün artıran mesleklerin başında yer almaktadır. Dünyanın hemen her ülkesinde kutsal meslekler arasında yer alan öğretmenlik aynı zamanda stresli ve yorucu mesleklerden birisidir. Sahip oldukları sorumluluk nedeniyle hata yapma toleransları kısıtlı olan öğretmenler, bu stresli durum nedeniyle tükenmişliği en fazla yaşayan bireyler arasındadır. Tükenmişlik fiziksel, psikolojik ve ruhsal olarak insanlar üzerinde olumsuz etkilere yol açmaktadır. Öğretmenlerin mesleklerinde başarılı olup her açıdan donanımlı nesiller yetiştirebilmeleri için yaptıkları işi sevmeleri ve çalıştıkları kuruma bağlı olmaları beklenmektedir. Buradan hareketle araştırmada öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeylerinin birlikte ele alınarak ayrıntılı bir şekilde incelenmesi önemli görülmüştür. Ortaokul öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılan çalışmada ölçekler toplam 372 öğretmene uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak örgütsel bağlılık ve Maslach Tükenmişlik Ölçekleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Çalışmada tanımlayıcı istatistikler olarak yüzde dağılımlar, ortalama ve standart sapma değerleri verilmiştir. Bağımsız değişkenlerin ikili gruplar arası karşılaştırmalarında parametrik t testi, çoklu gruplara ilişkin karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki açıklama düzeyini belirlemek için ise regresyon analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak tükenmişliğin, örgütsel bağlılığın anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Örgütsel bağlılıktaki toplam varyansın %34'ü tükenmişlik tarafından açıklanmaktadır.Anahtar Kelimeler: Örgütsel Bağlılık, Öğretmen, Tükenmişlik Teaching profession is at the beginning of the professions that increase daily importance from past to present day by day. The teaching profession, which is one of the most sacred professions in almost every country in the world, is also one of the most stressful and exhausting professions at the same time. Teachers whose tolerance for making mistakes is low due to their responsibilities are among the people that have burnout mostly due to this stressful situation. Burnout causes physical, psychological and spiritual negative effects on people. Teachers should have high levels of commitment to the work they love and work in order to be successful in their profession and to be able to train well-equipped generations from all angles. Burnout negatively affects organizational commitment. A total of 372 teachers were interviewed in this study, in order to examine the levels of burnout and organizational commitment of secondary school teachers. Questionnaire method was used as data collection tool in the study. The obtained data were analyzed with SPSS 22.0 package program. Percent distributions, mean and standard deviation values were given as descriptive statistics in the study, t test was used for comparisons of parametric binary variables and one way anova were used for multiple groups. Pearson's Correlation analysis was used in order to detect the correlation between burnout and organizational commitment. The obtained results considered at 95% (p<0.05). As a result of the statistical analyses it has been seen that there is a negative, weak and significant correlation between burnout and organizational commitment. Keywords: Organizational commitment, Teacher, Burnout
Collections