Okullarda örgütsel maneviyatın artırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, okullarda örgütsel maneviyatı etkileyen faktörleri tespit ederek örgütsel maneviyatın eğitim kurumlarında artırılması için yapılması gerekenler konusunda öğretmen görüşlerinin incelenmesidir. Türkiye'de bu konuda yapılmış ilk çalışma olduğu; örgütsel maneviyatın okullarda çalışma atmosferini olumlu etkileyeceği düşünülmektedir. Araştırmada yöntem olarak nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Gaziantep ili Şehitkâmil ilçesindeki ortaokullarda çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Yapılan nitel araştırmada kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle çalışma grubu belirlenmiştir. Öğretmenlerin okullarda örgütsel maneviyatı etkileyen faktörlerin araştırılması ve bu faktörlerin geliştirilmesine yönelik yapılacakların saptanması amacıyla 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Şehitkâmil ilçesine bağlı resmi yirmi ortaokulda görev yapan kırk öğretmenle görüşme yapılmıştır. Veri toplama aşamasında görüşme formu kullanılmış ve veriler içerik analizi metoduyla incelenmiştir. Beş ana tema ve yirmi alt tema elde edilmiştir. Bunlar; örgütsel değerler, görev aşkınlığı, işi anlamlı bulma, fedakârlık ve güven duygusudur. Araştırma sonucunda okullarda örgütsel maneviyatın nasıl arttırılabileceği konusunda en çok dile getirilen konular; `Okullarda samimiyetin, işbirlikli öğrenmenin, İnanç ve değerlere önem vermenin, aidiyet duygusunun, ruhsal liderliğin, pozitif enerjinin, maneviyat gelişiminin, yardımlaşmanın, paylaşmanın vb. olması gerektiği` şeklindedir. Elde edilen bu sonuçlar, öğretmenlerin okullarda örgütsel maneviyatını artırmak için yapılması gerekenler ve bunların nasıl yapılacağı raporlaştırılmıştır. Anahtar Kelimeler: Örgütsel Maneviyat, Örgütsel Değerler, Eğitim Kurumları, Nitel Araştırma. The main purpose of this study was to examine the views of teachers about what to do for increasing organizational spirituality in educational institutions by determining the factors affecting organizational spirituality at schools. Being the first study on this subject in Turkey, organizational spirituality is thought to affect the work atmosphere in schools positively. As a method in the research, case study, one of the qualitative research designs, was used. The study group was composed of the teachers working in secondary schools in the Şehitkâmil district of Gaziantep province. In this qualitative research, the study group was determined by using convenience sampling. In order to investigate the factors affecting organizational spirituality of teachers in the schools and to determine what to do about the development of these factors, interviews were conducted with forty teachers working at twenty public secondary schools in the Şehitkâmil district in the academic year of 2017-2018. An interview form was used during the data collection phase and the data were analyzed with content analysis method. Five main themes and twenty sub-themes which affect the formation of organizational spirituality in schools were revealed. These were seen to be organizational values, job transcendence, meaningful work, sacrifice, and trust. As a result of the study, the most mentioned topics on how to increase organizational spirituality in schools are as follows: `schools need to have sincerity, collaborative learning, Islamic consciousness, a sense of belonging, spiritual leadership, positive energy, spiritual development, helping and sharing.` These results are reported in a form which includes who can increase it, what to do and how to increase organizational spirituality. Key Words: Organizational Spirituality, Organizational Values, Educational Organizations, Qualitative Research.
Collections