Ortaokul öğrencilerinde sayı duyusu gelişimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kısaca sayıları, işlemleri kıvrak bir şekilde kullanabilme kabiliyeti olarak ifade edilen sayı duyusunun matematik eğitimindeki yeri ve önemi son yıllarda oldukça sık vurgulanmaktadır. Ülkemizde yakın zamanda duyulmaya başlanan sayı duyusu ile ilgili yeterince kaynak ve çalışma bulunmamaktadır. Bu tez çalışmasında ortaokul öğrencilerinin sayı duyularının gelişimini incelemek amaçlanmıştır. Genel tarama modelinde planlanan bu çalışmanın örneklemini Gaziantep ili Islahiye ilçesinde iki farklı ortaokulda öğrenim gören ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Amaçlı örnekleme ile belirlenen ve 5-7.sınıf öğrencilerinden oluşan çalışma grubu %51.8 kız ve %48.2 erkek olmak üzere toplam 276 öğrencidir. Çalışmada veriler öğrencilere uygulanan veri toplama aracı ile elde edilmiştir. Veri toplam aracında kişisel bilgi formu ile birlikte Sayı Duyusu Testi yer almıştır. Verilerin analizinde yüzde frekans, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi ve regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Hesaplamalar SPSS istatistik paket programı ile yapılmış olup istatistiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Sayı duyusu testi 14 sorudan oluşmaktadır ve güvenirlik katsayısı 0,71 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın bulgularına göre ortaokul öğrencilerinin sayı duyularının sınıf düzeyine göre artış olduğu, cinsiyete göre erkek öğrencilerin kızlara göre sayı duyusunu daha fazla kullandıkları belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin ana sınıfına devam edip etmedikleri ile sayı duyusu gelişimi arasında istatistiki verilerce anlamlı fark bulunamamıştır. Buna karşılık öğrencilerin karne notları ile sayı duyuları arasında anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. Anahtar kelimeler: Sayı duyusu, Sayı duyusu gelişimi, Matematik Eğitimi. In short, the place of number sense, which is defined as the ability to use numbers and operations flexibly, and its place in mathematics education are often emphasized in recent years. There are not enough resources and studies about the number sense in our country. In this thesis study, it is aimed to examine the development of the number sense of middle school students. The sample of this study, which is planned in the general survey model, consists of middle school students who study in three different secondary schools in the province of Islahiye in Gaziantep. The study group consisting of 5-7th grade students determined by purposeful sampling is 276 students, 51.8% female and 48.2% male. Data obtained by the data collection tool applied to the students in the study. The data collection tool included a personal information form along with a Number Sense Test. Percentage frequency, independent samples t test, one way analysis of variance (ANOVA) and regression analysis techniques were used in the data analysis. Calculations were made with SPSS statistical package program and statistical significance level was accepted as p <0,05. The number sense test consists of 14 questions and the reliability coefficient is calculated as 0,55. In addition, no statistically significant difference was found between the number sense education and whether or not the students went to kindergarten. On the other hand, a significant relationship was determined between the student's scores and the number senses. Keywords: Number sense, Development of Number Sense, Mathematics Education.
Collections