Yetişim izolasyonu(Rearing izolasyonu) ve erkek ve dişi wistar sıçanlarda anksiyete/korku davranışları ve korku ile ilişkili bellekler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Yetişim İzolasyonu (Rearing İzolasyonu) ve Erkek ve Dişi Wistar Sıçanlarda Anksiyete/Korku Davranışları ve Korku İle İlişkili Bellekler Bu çalışmada, gelişim donemi boyunca (21.gün-3 ay) düşey bilgi kazanımı ve araştırıcı davranışı kısıtlanan sıçanların anksiyete/ korku davranışları ile ilişkili eksplisit ve implisit bellekleri ve bu kısıtlamanın cinsiyete bağlı etkileri incelenmiştir. Deneyler, yetişkin dişi ve erkek Wistar türü sıçanlar üzerinde gerçekleştirilmiştir. Düşey bilgi kazanımı ve araştırıcı davranış kısıtlamasının Açık Alan testinde lokomotor aktivite etkisi, Aydınlık-Karanlık Kutu ve Yükseltilmiş Artı Düzenek (Elevated Plus Maze) testlerinde kalıtsal anksiyete ve korku etkisi, Pasif Sakınma testinde ve Sinyalsiz Pavlov tipi Siyah Kutu testinde öğrenme ve belleğe etkisi incelenmiştir. Açık alan testinde dişi sıçanlar erkek sıçanlara göre daha sık ayağa kalkma davranışı sergilemiş ve merkezden geçme sıklıkları artmıştır. Yapdan düşey bilgi kazanımı ve araştırıcı davranış kısıtlaması bu düzenekte erkek ve dişide davranışı etkilememiştir. Aydınlık-Karanlık Kutuda; düşey bilgi kazanımı ve araştırıcı hareket kısıtlaması yapılan erkek sıçanlar, kontrol erkek sıçanlara göre ışıklı ortama karşı daha az korku sergilemiş olup karanlık kutuda geçirilen zaman azalırken, ışıklı bölümden karanlık bölüme ilk geçiş latenside uzama saptanmıştır. Dişilerde bu davranış değişmemiştir. Yükseltilmiş Artı Düzenekte; deney ve kontrol gruplarının anksiyete ile ilişkili davranışlarında fark saptanmamıştır. Şoktan hemen ve 48 saat sonra yapılan Pasif Sakınma testlerinde, erkeklerde düşey bilgi kazanımı ve araştırıcı hareket kısıtlaması donma yanıtında azalmaya neden olmuş, fakat sakınma latensiyi değiştirmemiştir. Dişilerde düşey bilgi kazanımı ve araştırıcı davranış kısıtlaması sakınma şartlanmasının kazanılması, depolanması ve anımsanmasını etkilememiştir. Sinyalsiz Pavlov tipi Siyah Kutu düzeneğinde; yapılan kısıtlama, erkeklerde ve dişilerde şartsız korkunun donma davranışı ile ifadesini değiştirmemiştir. Sonuçta; uygulanan erken gelişim dönemi düşey bilgi kazanımı ve araştırıcı davranış kısıtlamasının erkek ve dişide kalıtsal korku ve anksfyeteye etkisinin olmadığı saptanmıştır. Bu kısıtlama eksplisit belleği erkekte etkilerken dişilerde etkilememiş ve her iki cinste de implisit bellek üzerine etkisi olmamıştır. Anahtar Sözcükler: Ayağa kalkma davranışı, Gelişme, Korku, Anksiyete, Sıçan. vm ABSTRACT The Rearing Isolation and Memories Related With Fear and Anxiety/Fear Behaviours In Male and Female Wistar Rats In the present study, the effects of deprivation of the vertical acquisition of knowledge and exploratory behaviour during the developmental period (from 21 days to 3 months) on explicit and implicit memories releated to anxiety and fear behaviour and gender differences were examined. The experiments were performed on adult male and female Wistar rats. The study examined the effect of isolation rearing on locomotor activity in the open field test, on innate anxiety and fear in the White /Dark Box and in the elevated plus maze tests, on learning and memory in the passive avoidance test and in the unsignaled Pavlovian dark box test In the open field test; female rats showed more often rearing behaviour than male groups and increased the frequency of transsion from the center. Isolation rearing didn't affect the behaviour neither on male nor female in this aparatus. In the white/dark aparatus, rearing isolated male rats showed much less fear to lighted space than control male rate and the time spent in the dark box was decreased with prolonging the first transsion latency from white to the dark box. This behaviour did not change in female rats. In the elevated plus maze, there is no significance difference anxiety releated behaviours between the control and experimental groups. In the Passive avoidance test immediately after the shock and 48 hours later, isolation rearing in male rats caused decreases in freezing responses without changing avoiding latencies. Rearing isolation did not affect the acquisition, storage and retrieval of avoidance conditioning in female rats. In the unsignaled Pavlovian dark box; isolation rearing in male and female rats did not change unconditioned fear expression with freezing behaviour. However, there is no such effect in female rats. It was determined that, early developmental period deprivation of the vertical acquisition of knowledge and exploratory behaviour did not affect the innate anxiety and fear on male and female rats. The isolation rearing affected the explicit memory in male rats but not female rats and it had not effect on the implicit memories in the both sex. Key Words: Rearing behavior, Development, Fear, Anxiety, Rat TX
Collections