8. sınıf öğrencilerinin bilişsel ve üstbilişsel stratejileri ile sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞSEL VE ÜSTBİLİŞSEL STRATEJİLERİ İLE SINAV KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİKÜTÜK, Teslime SultanYüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim DalıEğitim Programları ve Öğretim Bilim DalıTez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Recep KAHRAMANOĞLUEkim- 2019, 99 sayfa Bu çalışma 8. sınıf öğrencilerinin bilişsel ve üstbilişsel stratejileri ile sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel araştırma deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini Mersin İli; Yenişehir, Mezitli, Akdeniz ve Toroslar olan merkez ilçelerindeki resmi ortaokulların 8. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Evreni temsil edecek öğrencilerin seçimi küme örnekleme yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılının birinci döneminde, Mersin İli Yenişehir İlçesindeki 14 resmi ortaokulun her birinin 8. sınıflarından küme örnekleme ile seçilen birer şubesindeki 188' i kız, 162' si erkek, toplam 350 öğrenci oluşturmuştur. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak; 'Kişisel Bilgi Formu' ve 'Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği ' kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS (The Statistical Package for The Social Sciences/ Sosyal Bilimler İçin İstatistik Paket Programı) 21 Paket programı kullanılmıştır. Veriler, Bağımsız Grup t- Testi, Betimsel Analiz (ortalama, standart sapma), Pearson Korelasyon Analizi yöntemleri ile analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda tüm öğrencilerin en çok üstbilişsel stratejilerini kullandığı daha sonra eleştirel düşünme, yineleme, bilişsel, ayrıntılandırma, düzenleme stratejilerini kullandığı, sınav kaygı düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kız öğrencilerin sınav kaygı düzeylerinin, erkek öğrencilerin sınav kaygı düzeylerine göre daha yüksek olduğu; kız öğrencilerin bilişsel, üstbilişsel, yineleme ve düzenleme strateji düzeylerini erkek öğrencilere göre daha fazla kullandıkları; kız ve erkek öğrencilerin ayrıntılandırma ve eleştirel düşünme stratejilerini benzer şekilde kullandıkları görülmüştür. Öğrencilerin sınav kaygısı düzeyleri ile üstbilişsel, bilişsel ve bilişsel stratejilerin alt boyutları olan yineleme, ayrıntılandırma, düzenleme ve eleştirel düşünme strateji düzeyleri arasında negatif veya pozitif yönde herhangi bir ilişkinin olmadığı; üstbilişsel, bilişsel ve bilişsel stratejilerin alt boyutları olan yineleme, ayrıntılandırma, düzenleme ve eleştirel düşünme strateji düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkilerin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar kelimeler: Sınav kaygısı, bilişsel stratejiler, üstbilişsel stratejiler ABSTRACTINVESTIGATION OF COGNITIVE AND METACOGNITIVE STRATEGIES AND EXAM ANXIETY LEVELS OF 8th GRADE STUDENTSKÜTÜK, Teslime SultanMA Thesis,Educational Sciences DepartmentCirriculum and Teaching ScienceSupervisor: Dr. Faculty Member Recep KAHRAMANOĞLUNovember- 2019, 99 pages This study was conducted to investigate the cognitive and metacognitive strategies and exam anxiety levels of 8th grade students. The study was designed with the correlational research design, one of the quantitative research methods.The population of the study is Mersin Province; 8th grade students of the official secondary schools in the central districts of Yenişehir, Mezitli, Akdeniz and Toroslar. The selection of students to represent the scope of the study was carried out by cluster sampling method. In the first semester of 2018-2019 academic year, the study group consisted of 350 students (188 female, 162 male) in 8 selected with cluster sampling classes of each of 14 public secondary schools in Yenişehir district of Mersin.In this research; 'Personal Information Form' and 'Motivation and Learning Strategies Scale' were used. SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 21 the package program was used to analyze the data. Data were analyzed with Independent Group t- Test, Descriptive Statistics (mean, standard deviation) and Pearson Correlation Analysis.As a result of the research, it was seen that all students mostly used metacognitive strategies, then they used critical thinking, repetition, cognitive, refinement, regulation strategies and the study also showed that their exam anxiety levels were high. Besides, it was found out that female students ' anxiety levels were higher than male students' anxiety levels. According to the study, Female students use their cognitive, metacognitive, repetition and regulation strategy levels more than male students; it was also seen that female and male students used refinement and critical thinking strategies in a similar way. There was no negative or positive relationship between the test anxiety levels of the students and the repetition, detailing, regulation and critical thinking strategy levels which are the sub- dimensions of metacognitive, cognitive and cognitive strategies; It has been concluded that there are positive significant relationships between repetition, refinement, regulation and critical thinking strategy levels which are sub- dimensions of metacognitive, cognitive and cognitive strategies.Keywords: Test anxiety, cognitive strategies, metacognitive strategies
Collections