The effect of songs on pronunciation of young EFL learners
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Telaffuz öğretimi, yabancı dilde açık ve anlaşılır bir iletişim kurabilmek için dil öğretiminin önemli bir bölümüdür. İyi bir iletişim için anlaşılır bir telaffuz gerekliliktir. Yabancı dil sınıflarında yapılan aktivitilerin etkililiği, öğrencilerin başarısını etkilediğinden sınıflarda telaffuzun nasıl öğretildiği önem teşkil etmektedir. Dil öğretiminde iletişimsel olmayan ve modası geçmiş eski tarz telaffuz aktiviteleri yerine müziğin kullanılması yeni bir yönelim değildir. Motivasyona olan etkisinden, öğrenilen öğeleri daha kolay ve daha iyi hatırlamaya kadar müziğin dil öğretiminde birçok faydalı etkisi vardır. Bu çalışmada, şarkı kullanımının genç öğrenicilerin telaffuzları üzerine olan etkisi araştırılmıştır. Katılımcılardan deney grubu ve kontrol grubu olmak üzere iki grup oluşturulmuştur. Deney grubundaki katılımcılar 40 dakikalık iki ders boyunca altı farklı şarkıyla ders görürken kontrol grubu metinler üzerinden telaffuz çalışmışlardır. Tüm katılımcılar hedef kelimeleri, derslerden önce ve sonra telaffuz etmişlerdir. Ana dili İngilizce olan iki farklı değerlendirici ilk test ve son test sonuçlarını puanlamıştır. ANCOVA analiz sonuçları, deney grubunun son test puanlarının, kontrol grubunun puanlarından anlamlı oranda farklı olduğunu göstermiştir. Bu da şarkı kullanımının, öğrencilerin telaffuzlarında olumlu bir etki yarattığını ortaya koymuştur.Anahtar kelimeler: telaffuz öğretimi, şarkılar, dil sınıfında şarkılar, genç öğrenciler Pronunciation is an important part of language teaching for a clear and understandable communication in the target language. It does not have to be native-like but intelligible and comprehensible pronunciation is a requirement for an understandable communication. How to teach pronunciation in a foreign language classroom matters because the effectiveness of the activities determines the success of learners. Instead of uncommunicative and old-fashioned pronunciation activities, the use of music in language teaching is not a new trend. Music has lots of beneficial effects on language teaching from motivation to recalling learned items better and easily. In this study, the effects of songs on young learners' pronunciations have been investigated. Participants formed two groups, experimental and control group. Experimental group were taught by six different songs and control group received texts for pronunciation teaching during two 40 minutes lessons. All participants pronounced target words before and after teaching sessions. Two native speaker evaluators graded pretest and post-test pronunciations of the all participants. Results of ANCOVA analysis showed that experimental group's post-test scores significantly different from those of control group, which means that use of songs in pronunciation teaching has a positive effect on learners' pronunciation.Key Words: pronunciation teaching, songs, songs in ELT classroom, young learners
Collections