Hemşirelere göre hastaların hemşirelik hizmetlerinden beklentileri ve beklentilerinin karşılanabilirliği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Hemşirelere göre hastaların beklentileri ve bu beklentilerin karşılanabilme durumlarının saptanması. Sağlık hizmetlerine talebin artması ve buna karşın kaynakların kısıtlı olması, ülkeleri artan bu talebi etkili bir şekilde karşılamak üzere sağlık sistemlerini geliştirmeye ve sağlık hizmetlerinde kaliteyi ön plana çıkarmaya yönlendirmektedir. Herkesin, ulaşılabilir ve en iyi sağlık hizmet alma hakkı vardır. Bu da mevcut ekonomik kaynaklar elverdiği ölçüde hizmet kalitesinin sürekli iyileştirmesini gerektirir. Hemşirelik hizmetleri, sağlık bakımının içinde özel bir yere sahiptir. Çünkü, hasta ile en çok zaman geçiren ve kişisel bakımda yardımcı olan meslek grubu hemşirelerdir. Bu araştırma, belirtilen nedenlerle önem kazanan hemşirelik hizmetlerinin, hemşirelerin kendileri tarafından değerlendirilmesi amacıyla tanımlayıcı öğeler içeren kesitsel bir araştırma olarak planlanmıştır. Hemşirelere göre hastaların beklentileri ve bu beklentilerin karşılanabilirliğini incelemek için gerçekleştirilen araştırmanın evrenini, Malatya il merkezinde bulunan İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi Araştırma ve Uygulama Hastanesinde çalışan 265 hemşire oluşturmaktadır. İlgili literatüre dayanılarak oluşturulan anket formu, Nisan-Mayıs 2000 aylarında örneklem alınmaksızın 240 hemşireye (%90.5) gözlem altında uygulandı. Hemşirelerin 140'ı (%59.4) 21-25 yaş gurubunda yoğunlaşmakta olup, 62'si (%26.2) 26-30 yaş grubunda, 14'ü (%5.9) 20 ve daha küçük yaş grubunda, 7'si (%2.8) 36 yaş ve üzerindedir. Hemşirelerin 153'ü (%64.3) bekar, 78'i (%32.8) evlidir. Eğitim düzeyleri incelendiğinde; 47'si (%19.7) Sağlık Meslek Lisesi, 145'i (%60.7) Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu, 47'si (%19.7) Hemşirelik Yüksek Okulu mezunudur. Hemşirelerin 154'ü (%64.4) geçici statüde, 85'i (%35.6) ise kadrolu statüde görev yapmaktadır. Hemşirelere göre, hastaların hemşirelik hizmetlerinden beklentileri ile hemşirelerin kendi mesleki uygulamalarını değerlendirmeleri arasındaki ilişki incelendiğinde; iletişim ve kişisel özellik puanlan arasındaki ilişki istatistiksel olarak anlamlı iken, mesleki yeterlik puanlan arasındaki ilişki istatistiksel düzeyde anlamlı değildir. Memuriyet süresi ile; iletişim, kişisel özellik ve mesleki yeterlik puanlan arasında istatistiksel düzeyde anlamlı ilişki yoktur. Kadrolu hemşirelerle geçici hemşireler arasında; iletişim, kişisel özellik ve mesleki yeterlik puanlan bakımından istatistiksel düzeyde anlamlı farklılık yoktur. Yaşla iletişim ve mesleki yeterlik puanlan arasında istatistiksel düzeyde anlamlı ilişki yoktur; yaşla kişisel özellik puanları arasında ise anlamlı, pozitif bir ilişki vardın 52 SUMMARY The expectations of patients according to nurses and establishing of covering these expectations. The increasing demand for healt services and in spite of this the resources are limited, this situation directs countries to improve their healt systemes in order to cover the increasing demand effectively and to gain importance for the quality healt services. Everbody has the right to get the best and reachable healt service, which requires constantly to improve service quality as long as the present economical resources suffice. Nursing services have a special place in healt care. Because the professional group who spend most of time with patients and helps them with personal care are nurses. This research, which gained importance with the stated reasons of the nursing services, is planned as cross- section sort that covers definitive elements with the aim of the nurses assessment temselves. The aim of the research performed to examine the expectations of the patients according to nurses ismade up of 265 nurses working in Malatya İnönü University Turgut Özal Medical Center Research and Application Hospital The survey formed by receiving the opinion of the relatedSpecialist professors has been applied to 240 nurses (%90.5) under observation without getting sample in April- May 2000. One- hundred and forty (140) of the nurses focused on 21-25 age group (%59.4), sixty- two (62) of the nurses focused on 26-30 age group (%26.2), fourteenth of the nurses focused on 20 and under age group (%5.9), the last seventh of the nurses focused on 36 and above age group. One- hundred and fifty third of the nurses (%64.3) are single, and seventy eighth (%32.8) are married. When it comes to examine their education leves; forty- seventh (%19.7) of the nurses graduated from Healt Vocational high- school, one- hundred and forty fifth (%60.7) of the nurses graduated from HealtServices Vocational College, the rest are nursing college graduation. One- Hundred and fifty- four of the nurses are temporarily emplayed (%64.4), eghty- five of the ones are on the permament staff. According to nurses, when examining the relationship between the patients expectotions from nursing services and nurses owen professional application; while communication and personal feature puans are meaningful as statistical, professional proficıeiîce puans are not on the statistical level. There is no meaningful relationship between official dudy duration and communication on personal feature and professional proficiency puanson statistical level. Between the nurses who are on the permanent staff and on the temporarily employed; there is no meaningful difference on satistical level in terms of communication, personal feature and professional froficiency puans. There is no meaningfulrelationship between age, commmunication and professional proficiency puans on statisticallevel, while there is meaningful, positive relationship between age and personal feature puans.
Collections