Streptozotozin ile diyabet oluşturulan sıçanlarda propolisin öğrenme ve bellek üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, streptozotozinle (STZ) deneysel olarak diyabet oluşturulmuş sıçanların, açlık kan glikoz değerlerine, eser element düzeylerine, öğrenme ve bellekleri üzerine, propolisin etkilerini araştırmaktır.Çalışmada 51 adet, erkek, Sprague Dawley cinsi sıçan kullanıldı. Bellek ve öğrenme değerlendirmeleri için dört hafta boyunca, sıçanlara 8 kollu labirent uygulamaları yapıldı. Çalışma; kontrol (K) (n=14), STZ uygulanan (STZ) (n=12), STZ uygulamasından önce propolisin verilen (P+STZ) (n=12), STZ uygulamasından sonra propolis verilen (STZ+P) (n=13) grup olmak üzere tasarlandı.Çalışmada latent (gizil) öğrenme, kısa ve uzun süreli bellek hataları, bellek görevi için harcanan zaman değişkenlerine odaklanıldı. Ayrıca, açlık kan glikoz düzeylerine, ağırlık değişimlerine, serumdaki iz elementlere ve oksidatif stres düzeyindeki enzim aktivitelerine bakıldı.Araştırmanın bulgularına göre, STZ grubunda açlık kan glikoz seviyesinin diğer gruplara göre yüksek değerlere sahip olduğu, propolis uygulaması ile açlık kan glikoz düzeylerinde düşüş olduğu belirlendi. STZ grubundaki sıçanlarda, vücut ağırlıklarında azalma belirlendi. Ayrıca; Zn2+ düzeylerinde, propolis uygulanan gruplarda, anlamlı bir artışın olduğu görüldü. Diğer iz elementler ve oksidatif stres enzim aktiviteleri açısından, gruplar arasında herhangi bir farklılık bulunmadı. Bellek değerlendirmelerinde, en fazla kısa süreli bellek hatasını STZ grubundaki sıçanların yaptığı, en fazla uzun süreli bellek hatasını ise P+STZ grubundaki sıçanların yaptığı görüldü. En az kısa süreli ve en az uzun süreli bellek hatasını, STZ+P grubundaki sıçanlar gösterdi. Ayrıca, sadece STZ uygulanan diyabetik sıçanların, labirentte daha fazla zaman harcamalarına rağmen daha az sayıda toplam kol ve doğru kola girdiği belirlendi. Ancak, propolis uygulanan grupların, kontrol grubuna yakın değerlerde toplam kola girdiği ve girdikleri doğru kol sayısının da kontrole benzer değerlerde olduğu görüldü. Purpose of this study was to investigate effects of propolis application on learning and memory of diabetic rats exposed to streptozotosin (STZ). The study was conducted for four weeks by using radial maze with eight arms and included 51 male Sprague Dawley rats.The study included four experimental groups; control (C) (n=14), STZ application (STZ) (n=12), STZ exposure after propolis application (P+STZ) (n=12) and propolis application after STZ exposure (STZ+P) (n=13).The study focused on latent learning rate, short-term (STMF) and long-term memory failure (LTMF) rates, and duration for memory tasks. In addition, fasting blood glucose level, change in weights, plasma trace element levels and oxidative stress indicators were investigated.According to the findings of the study, fasting blood glucose levels of STZ group were higher than the other groups and propolis application decreased the glucose levels. Weight lost was also determined in the STZ group. Plasma Zn+2 levels of the rats exposed to propolis were higher than the other groups while there were no differences between groups in terms of other trace element and oxidative stress indicator levels. The most frequent STMF was in the STZ group while the most frequent LTMF was in the P+STZ group. The least frequent STMF and LTMF were in the STZ+ P group. Furthermore, the STZ group entered less number of total and correct arms in spite of their staying for longer time in the maze. The rats exposed to propolis entered similar number of total and correct arms with control group rats in similar time interval.
Collections