Show simple item record

dc.contributor.advisorBölükoğlu, İlhan
dc.contributor.authorÖzer, Osman
dc.date.accessioned2020-12-07T09:48:04Z
dc.date.available2020-12-07T09:48:04Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/126282
dc.description.abstractAraştırmanın temel amacı Yaban TV'nin Türkiye'deki yerli turist avcıların tutumlarına yönelik etkilerini incelemektir. Bunun yanında Yaban TV'nin Türkiye avcılığında ve av turizmindeki etkilerini tespit etmektir. Türk av tarihine kısaca bakılmış ve tarihi sürecin günümüze kadar gelişine değinilmiştir. Türkiye'de av turizminin başlamasıyla beraber geliştirilen kurallar, yönetmelikler ve düzenlemeler incelenerek, Türkiye av turizminin güncel durumu değerlendirilmiştir. Bu süreçte Türkiye'deki yerli ve yabancı turistlerin oranlarına bakılmış, Türkiye av turizminin gelirleri, dünyadaki yeri ve seviyesi belirlenmeye çalışılmıştır.Türkiye'nin av turizmi kapsamındaki av hayvanları türleri, avlanma zamanları ve yıllık avına izin verilen limitleri, ulusal ve uluslararası ayrımı yapılarak kanatlı ve memeli av hayvanları, avlanma çeşitleri incelenmiştir. Avcılığın gelişim süreci, avcılık basamakları ele alınmış, etik avcılık için sistemdeki değişiklerin neler olduğu irdelenmiştir. Avcılık için yeni bir terim olan 'Avdaş' literatüre kazandırılmaya çalışılmıştır.Türkiye av turizminin yazılı, işitsel ve görsel medyasının günümüze kadar hangi süreçlerden geçerek geldiği, bunlardan görsel medyanın (Yaban TV) Türkiye'de av turizmine katılan yerli turist avcıların tutumlarına yönelik etkileri incelenmiş, olumlu ve olumsuz etkileri araştırılmış, sonuçlar paylaşılmış ve öneriler getirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Av, Av Turizmi, Türk Av Turizmi, Türkiye'de Avcılık, Yaban TV, Turist Avcı
dc.description.abstractThe main purpose of this study is to investigate the effects of Yaban TV on the behaviors of the domestic hunting tourists in Turkey. In addition, to determine the effects of Yaban TV on Turkish hunting tourism is secondary objective. Turkey's hunting history was briefly analyzed, emphasizing the process evolved until today. The rules, regulations, and instructions that have been developed with the start of the hunting tourism in Turkey were examined, and the current status of the hunting tourism was evaluated. During that process, the proportion of domestic and foreign tourists in Turkey's hunting tourism was reported as well as the income generated by the hunting tourism of Turkey compared to the other countries.The prey species within the scope of Turkey's hunting tourism, the annual hunting quotas, and the permitted time limits were investigated by hunting varieties while making the distinction between the national and international avian and mammalian prey animals. The development and steps of hunting were considered, and the changes to the hunting system were examined as to ethical hunting. 'Avdaş', which is a new term for hunting, was tried to be acquired by the literature.The printed, audio and visual media of Turkey's hunting tourism which came through the process until today, and the positive and negative effects of Yaban TV, which is one of the visual media, on the domestic hunting tourist's behaviors were evaluated followed by the constructive suggestions on the some observed problems.Keywords: Hunting, Hunting Tourism, Turkish Hunting Tourism, Hunting in Turkey, Yaban TV, Hunting Touristen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTurizmtr_TR
dc.subjectTourismen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleAv turizmi ve görsel medya: Yaban TV`nin Türkiye`deki yerli turist avcıların tutumlarına yönelik etkileri
dc.title.alternativeHunting tourism and visual media: The effects of Yaban TV on the behaviors of domestic hunting tourists in Turkey
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTurizm İşletmeciliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTelevision programs
dc.subject.ytmYaban
dc.subject.ytmTourism
dc.subject.ytmTourism species
dc.subject.ytmHunting
dc.subject.ytmTourists
dc.subject.ytmCustomer attitude
dc.subject.ytmTelevision
dc.subject.ytmTelevision channels
dc.identifier.yokid10083714
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİZMİR KATİP ÇELEBİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid421666
dc.description.pages186
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess