Turizm operasyonlarının Graf teorisi ile optimizasyonu: Seyahat endüstrisi için bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Turistler görülmeye değer manzarası birden fazla olan turistik bölgeleri ziyaret ettiklerinde örneğin bir milli park ya da tarihi değere sahip (han, bedesten, mezar vb.) olduğu bölgelerde, seyahat uzantısı genellikle gerçek tur süreçlerine göre en etkili yol ağları olmalıdır. Turistik bölgede gidilmesi planlanan seyahat uzantısı; görülmeye değer yerlerin bir diğerine göre stratejik konumu ve aralarındaki yol ağları göz önünde bulundurularak yol planlaması algoritması ile olarak oluşturulur. Ancak görülmeye değer manzaralara sahip olan bir bölge içerisinde çoklu giriş çıkışlara sahip olan belirli noktaların olması durumunda Geleneksel Graf Algoritmalarını çalıştırmak mümkün değildir. Bu tez çalışmasında turistik bölgede tek bir nokta değil de çoklu giriş-çıkışa sahip alanların birbirine olan uzaklıkları ve giriş-çıkış sayılarını dikkate alarak en kısa gezintiyi sağlayacak bir yol bulmayı amaçlanmıştır. Dinamik şekilde seçilen bu graf modelinde hem tepe hem de ayrıtların ağırlıkları göz önünde bulundurulmuştur. Optimal yol planlaması için Dijkstra ve Prim Algoritması kullanılarak oluşturulan ikinci graf modelinde yolun kısalması amaçlanmıştır. Deneysel sonuçlar optimal planlanmış bir seyahat uzantısının uzaklığı optimize ederek seyahatin daha kısa ve verimliliğini sağlama planını desteklemiştir. When tourists visit multiple attractions and sightseeing areas such as nature parks or heritage areas (cemeteries, old markets, inns etc.), they generally prefer the most efficient route paths based on real tour process. In a given tourism destination travel mobility patterns can be formed with a path (route) planning algorithm. During creation of this algorithm, comparative locations of attractions, their geo-strategic positions and path networks among them are critical factors to be considered. In some tourism destinations providing several attractions with multiple entrance-exit gates it may be impossible to develop functional Graph algorithms.In this thesis, an experiment has been designed for tourist attraction zones with multiple entrance-exit gates. During the optimization process; distance between these zones and number of entrance/exits are taken into consideration in order to find the shortest path for travelers. A dynamic Graph model has been utilized. In this model, weights of both peak points and edges are taken into consideration. Dijkstra algorithm and Prim algorithm have been used for optimal route planning to enable shorter routes in the second graph model. Experiment results have provided an optimal itinerary pattern with reduction in time spent for travel and increase in travel efficiency.
Collections