Katolik kilisesinde kutsal müzik anlayışı ve Türkiye`deki uygulanışı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tanrı'yı övmek için müzik icra etme geleneği pek çok dinî kültürde yer alır ve her kültürün kendisine özgü bir olgudur. Hıristiyanlığın doğduğu ortamda kadim Yahudi geleneğinden beri gelen bir ilahi söyleme pratiği vardı. Hıristiyanlık buna ilaveten çevre kültürlerden esinlenerek bu uygulamayı zenginleştirip devam ettirmiştir. Hıristiyanlık tarihinde, ibadetler esnasında okunan metinlerin bestelenme süreci ilk başta insan sesi temelli olarak tek sesli biçimde başlamıştır. Kiliselerde ortak bir söyleyiş tarzı yerleştirme gayretinin bir ürünü olan bu teganni biçimine Gregoryen Terennümü denilmektedir. Tarihi süreçte dinî müzik icra etme şekilleri gelişerek Kutsal Polifoni, Modern Kutsal Müzik, Kutsal Org Müziği, Popüler Dini Şarkılar, Hıristiyan Dinî Müziği gibi farklı kategorilere ayrılmıştır. Tezimizde Günlük İbadetlerde teganni edilen 100 adet Latince ve İngilizce ilahi resmî ibadet kitaplarından iktibas yapılarak tercüme edilmiş ve bu ilahilerin fenomenolojik tahlilleri yapılmıştır. Bununla birlikte, beş büyük ildeki (İstanbul, İzmir, Ankara, Adana, Mersin) Katolik kiliselerinde icra edilen Evharistiya ayinlerine çeşitli litürjik mevsimlerde iştirak edilerek bu ayinler esnasında teganni edilen ve Türkçe Katolik ilahi kitaplarında yer alan toplam 207 adet ilahi incelenmiş ve bulgular mukayese edilmiştir. Böylece Katolik Kilisesinin ilahi teganni geleneğinin Batı'daki ve Türkiye'deki uygulama biçimi ortaya konulmuştur. The tradition of praising God through music takes place in many religious cultures and is a phenomenon unique to each culture. In the birthplace of Christianity, there was a practice of singing hymns that has come from the ancient Jewish tradition. In addition to this, Christianity has been enriched by inspiring from environmental cultures. In the history of Christianity, the process of composing the music for the texts that were used during worship was started with monophony. This form of chanting, which is the product of an effort to establish a common way of singing in the churches, is called the Gregorian Chant. In the historical process, the ways of performing religious music have been divided into different categories such as Sacred Polyphony, Modern Sacred Music, Sacred Organ Music, Popular Religious Songs and Religious Music. In our thesis, 100 Latin and English hymns written for the Liturgy of the Hours were translated from official prayer books and phenomenological analyzes of these hymns were made. In addition, 207 Turkish hymns included in Turkish Catholic hymn books and performed throughout the liturgical seasons in the Catholic churches during the Mass in five major cities (Istanbul, Izmir, Ankara, Adana, Mersin) were examined with the same methods, and the findings were compared. Thus, the tradition of singing hymns in the West and in Turkey has been presented.
Collections