Üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerinde kişilerarası yetkinlik düzeylerinin kendini sabotaj eğilimine olan etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma da üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerinde kişilerarası yetkinlik düzeylerinin kendini sabotaj eğilimlerine olan etkisi incelenmek istenmiştir. Araştırma Kayseri ilinde öğrenimi sürdüren 2016-2017 öğretim yılında özel ve devlet üniversitelerindeki öğrenciler üzerinde gerçekleşmiştir. Araştırmaya 18-31 yaş grubunda 225 kadın, 159 erkek öğrenci olmak üzere toplam 384 öğrenci katılmıştır. 20 kadın-erkek öğrenci ile derinlemesine görüşme yapılmak kaydıyla araştırma kapsamına dâhil edilmiştir.Araştırma verilerin toplanması sürecinde nitel ve nicel araştırmaların birleşimi olan karma desen biçiminde tasarlanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda ilişkisel tarama yöntemi, nitel boyutunda derinlemesine mülakat yapılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra tek yönlü çok değişkenli varyans analizi (MANOVA), basit doğrusal regrasyon analizi, tek yönlü MANOVA ve Regresyon Analizi varsayımları, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kontrol edilmiştir. Veri toplama aracı olarak, görüşme formu, kişisel bilgi formu, kişilerarası yetkinlik ölçeği, kendini sabotaj ölçeği kullanılmıştır.Araştırmanın nitel boyutunda ise derinlemesine mülakat tekniği kullanılarak 20 üniversite öğrencisine 6 araştırma sorusu yöneltilmiştir. Görüşme sonuçları betimsel analiz yapılarak temalar çıkarılmış, alt temalar oluşturularak kodlanmıştır. Araştırma bulgularına göre;Üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerinde cinsiyet, yaş, sosyo ekonomik düzey değişkenleri ile kişilerarası yetkinlik düzeyleri ve kendini sabotaj eğilimleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Üniversite öğrencilerinin ilişki deneyimi ile kişilerarası yetkinlik düzeyleri ve kendini sabotaj eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yapılan analizler sonucunda ilişki deneyimi arttıkça kişilerarası yeterlilik düzeylerinde artış gözlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin ilişki durumu ile kişilerarası yetkinlik düzeyleri ve kendini sabotaj eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. İlişkisi olan öğrencilerin kişilerarası yeterlilik düzeyleri puanları yüksek çıkmıştır.Üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerinde kişilerarası yetkinlik düzeyleri ile kendini sabotaj eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin kişilerarası yeterlilik düzeyleri yükseldikçe kendini sabotaj eğilimleri düşmektedir. Başka bir ifadeyle kişilerarası yeterlilik kendini sabotaj eğilimini yordamaktadır.Anahtar Kelimeler: Romantik İlişkiler, Kişilerarası Yeterlilik, Kendini Sabotaj, Genç Yetişkinlik, Sosyal Beceri In this research, it is aimed to examine the effect of university students' interpersonal competence levels in romantic relations on self-handicapping tendencies. The research was organized on students in private and public universities in the 2016-2017 school year, which continued to study in Kayseri. A total of 384 students, 225 female and 159 male students, participated in the research in the 18-31 age group. It was included in the scope of the research 20 male and female students, provided that in-depth interviews were made with them. The research is designed in the form of mixed patterns, which are the combination of qualitative and quantitative research in the process of data collection. Relational screening method was performed in the quantitative section of the research, and in - depth interview was carried out in the qualitative section. In the analysis of the data, one-way multivariate analysis of variance (MANOVA), simple linear regression analysis, one-way MANOVA and Regression Analysis assumptions, one way variance analysis (ANOVA) were checked in addition to descriptive statistics. Interview form, personal information form, interpersonal competence scale and self-handicapping scale were used as data collection tools.In the qualitative aspect of the research, 6 research questions were directed to 20 university students using an in-depth interview technique. The results of the interviews were analyzed and the themes were extracted and sub-themes were created and coded. According to research findings;No meaningful difference was found between romantic relationships of university students with gender, age, socio-economic level variables, interpersonal competence levels and self-handicapping tendencies.A meaningful relation was found between the relationship experience of university students and interpersonal competence levels and self-handicapping tendencies. As a result of the analyzes, the level of interpersonal competence increased as the relationship experience increased.There was a significant relation between university students' relationship status, interpersonal competence levels and self-handicapping tendencies. The scores of the interpersonal proficiency levels of the students with romantic relationships were high.There was a significant relation between the level of interpersonal competence in romantic relationships of university students and self-handicapping tendencies. The tendency of self-handicapping decreases as the level of students' interpersonal proficiency increases. In other words, interpersonal competence predicts self-handicapping.Keywords: Romantic Relationships, Interpersonal Competence, Self-handicapping, Young Adulthood, Social Skill
Collections