12 haftalık egzersiz programının otizmli çocukların motor yeterlilik ve fiziksel uygunluk düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, 12 haftalık egzersiz programının, otizmli çocukların motor yeterlilik ve fiziksel uygunluk parametreleri üzerine etkilerini tespit etmek amacıyla yapıldı.Araştırmaya; Ağrı İli Devlet hastanesi çocuk psikiyatri bölümünde uzman doktorlar tarafından DSM-IV-TR kriterlerine göre A-tipik otizm tanısı konulan 14 erkek çocuk alındı. Ayrıca, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okulunda eğitim alan ve normal gelişim gösteren 14 erkek çocuk çalışmaya katıldı. Çalışmaya katılan toplam 28 erkek çocuk (yaş ortalamaları, otizm: 10,07±0.25, normal:10.07±0.30 yıl) sıralı yöntemle dört gruba ayrıldı. I. Grup: otizm egzersiz (OEG), II. Grup: otizm kontrol (OKG), III. Grup: normal gelişim gösteren egzersiz kontrol (NGGEKG), IV. Grup: normal gelişim gösteren kontrol grubu (NGGKG) olarak belirlendi. OEG (n=7) ve NGGEKG'deki (n=7) çocuklara haftada 3 gün ve günde yaklaşık 60 dakika egzersiz uygulandı. Diğer kontrol grupları ise; 12 hafta boyunca düzenli bir egzersiz programına katılmadı. Çalışmaya katılan tüm gruplara, 12 hafta öncesi ve sonrası Bruininks-Oseretsky Kaba Motor Yeterlilik Testi (BOT2) parametrelerinden; koşma hızı ve çeviklik, denge, bilateral koordinasyon, kuvvet testi ve ayrıca fiziksel uygunluk parametrelerinden; kas kuvveti (el-pençe), reaksiyon (görsel-işitsel), esneklik (otur-uzan) değerlendirmelerinden oluşan testler uygulandı. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde, SPSS 15.0 istatistik paket programı kullanıldı. Grup içi değişimler için Wilcoxon, gruplar arasında değişimler için, Mann-Whitney U testi yapıldı.OEG'nin motor ve sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk verilerinin istatistiksel karşılaştırılması sonucunda; koşma hızı ve çeviklik, denge I ve II, ayakta durarak uzun atlama, sağ-sol el reaksiyon zamanı (görsel-işitsel), el kavrama kuvveti (sağ-sol) ve esneklik testlerinde (otur-uzan testi) son test lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür (p<0.05). NGGEKG'nin verilerinin istatistiksel karşılaştırılması sonucunda; koşma hızı ve çeviklik, denge II, sağ-sol el reaksiyon zamanı (görsel-işitsel), el kavrama kuvveti (sağ-sol) ve esneklik testlerinde (otur-uzan testi) son test lehine anlamlı bir fark olduğu görülmektedir (p<0.05). OEG ve NGGEKG'nin verilerinin istatistiksel karşılaştırılması sonucunda ise; denge I ve II, ayakta durarak uzun atlama, sağ-sol el işitsel reaksiyon ve el kavrama kuvveti (sağ-sol) OEG'nin lehine anlamlı fark olduğu görülmektedir (p<0.05). Sonuç olarak; normal gelişim gösteren çocuklardan daha çok, otizmli çocukların okul öncesi yaşlardan itibaren sporun herhangi bir dalına yönlendirilmesinin; onların hem motor, hem de sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk parametrelerini gelişimine katkı sağlayabileceğini vurgulayabiliriz.Anahtar Sözcükler: Otizm, BOT2, egzersiz, fiziksel uygunluk. This study was applied with the aim of defining the effects of 12 week exercise program on motor sufficiency and physical suitability parameters of Autistic children.14 male students, who were diagnosed by the specialist doctors at psychiatry department for children in Agri Public Hospital with A-Type Autism according to the DSM-IV – TR criteria, were taken to the study. Besides, 14 male students who were studying at primary schools connected to Ministry of Education and showing normal development were added to the study. These 28 male students who were added to the study scattered into four groups sequently (age average, Autistic: 10,07 ± 0.25,normal: 10.07±0.30 years). Group I was the group of Autistic Exercise Group (AEG), Group II was the Autistic Control Group (ACG), Group III was the Healthy Exercise Group Showing Normal Development (HEGSND) and the Group IV was defined as Healthy Control Group Showing Normal Development (HCGSND). Exercises were applied to the children in AEG ( n = 7) and HEGSND for 3 days a week and about 60 minutes a day. The other control groups have not attended any regular exercise program for 12 weeks. The parameters of Bruininks - Oseretsky Rough Motor Sufficiency Tests (BOT2), like running speed, fleetness, balance, bilateral coordination and power, were applied to all the groups at beginning and ending of 12 week exercise training and also, muscle power (Hand-Grasping), Reaction (visual-audial), flexibility (sit-access) tests of the parameters of physical suitability were applied as a pre-test and final test. The statistical evaluation of the data was done by using SPSS 15.0 Statistic Package Program. Wilcoxon Test was used for changes in group, and Mann - Whitney U Test was used for changes among the groups.At the results of the comparison for the statistical evaluation of the data of AEG for physical suitability related to health and motor, a significant difference was seen on favor of final test in running speed and fleetness, balance I and II, long jumping while standing, right and left hands reaction time (visual-audial), grasping power (right- left) and flexibility tests (sit – reach) (p<0.05). At the results of the comparison for the statistical evaluation of the data of HCGSND, a significant difference was seen on favor of final test in running speed and fleetness, balance II, right- left hands reaction time (visual-audial), grasping power (right- left) and flexibility tests (sit – reach) (p<0.05). And in consequence of statistical comparison of the data for AEG and HCGSND, a significant difference was seen on favor of AEG in balance I and II, long jumping while standing, right-left hand audial reaction and hand grasping power (right-left) (p<0.05).In conclusion, we can state that directing Autistic children to any branch of sports from years before school will contribute to the development of physical suitability parameters related both motor and health, more than those showing normal development.Key Words: Autism, BOT2, Exercise, Physical Suitability.
Collections