Habermas`ta kamusal alanın yeniden inşası ve iletişimsel aklın rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Habermas'ı 20.yüzyılın en önemli düşünürlerinden biri yapan şüphesiz ki onun eleştirel ve rasyonel iletişim temelli bir toplum yapısını oluşturmak istemesiydi. Çalışmamızda Habermas'ın yeniden inşa ettiği, müzakere, rasyonel iletişim ve rasyonel eylem niteliklerini içeren kamusal alanın, geçmişini genel anlamıyla araştırdık ve modernite etkileri sonrasında oluşan yeni yaşam dünyasına kısa bir yolculuk yaptık. Bunu yaparken moderniteden, rasyonel iletişim ve iletişimsel eyleme kadar uzanan kamusal alan dönüşümlerin de detaylarını inceledik. Modernitenin yıkıcı etkilerinden kaçamadığı düşünülen klasik kamusal alanı incelerken ele aldığımız kritik nokta ise; Habermas'a göre modernitenin hangi yönüyle yıkıcı, hangi yönüyle kurucu olabileceğiydi. Üzerinde durduğumuz diğer bir husus ise; Habermas'ın rasyonalite temelinde oluşturmak istediği kamusal alan tasarımındaki kurucu aklın, ne türden bir yapısı olması gerektiğiydi. Gidişatımız sonucunda incelediğimiz son konu ise; Habermas'ın rasyonel sentez ile yeniden kurduğu ortak yaşam dünyası sayesinde bizlere sağladığı imkanları değerlendirmektir. Çalışmamızın asıl amacı; modernitenin ve araçsal aklın etkileri devam ederken Habermas'ın, aklı, normatif bir çerçeve oluşturmak için kullanmasını, rasyonel iletişim temelinde iletişimsel eylemi şekillendirmesini ve tüm bunların ışığında bizlere yeni bir yaşam dünyası ve kamusal alan imkanını sunmasını ortaya koymaktır. Anahtar Kelimeler: modernite, rasyonalite, yaşam dünyası, kamusal alan, rasyonel iletişim, iletişimsel eylem. What made Habermas one of the most important philosophers of the twentieth century was undoubtedly his desire to create a social and rational communication-based society. In our study, we examined the past of the public space that Habermas reconstructed, which includes negotiation, rational communication and rational action qualities and we have made a short journey to the new world of life which has emerged after the effects of modernity. In doing so, we have examined the details of public space transformations changing from modernity to rational communication and communicative action. The critical point that we take into consideration while examining the classical public space which is thought to be unable to escape the destructive effects of modernity; is how according to Habermas, modernity could be destructive or constructive. Another issue that we have emphasized is what kind of structure the constitutive mind, in the design of public space that Habermas wanted to form on the basis of rationality, should possess. As a result of our progress, the last issue we examined; is the opportunities provided by Habermas by means of the common life world that he reconstructed with rational synthesis. The main purpose of our study; is to reveal that while the effects of modernity and effects of instrumental rationality continue, Habermas uses rationality to form a normative framework, shapes communicative action on the basis of rational communication, and presents us with the possibility of a new world of life and public space.Keywords: modernity, rationality, living environment, public space, communicative rationality, communicative action.
Collections