Gastronomi turizmi kapsamında zeytin ve zeytinyağı festivallerine yönelik bir araştırma: Ayvalık hasat günleri örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Turizm endüstrisi sürekli değişen ve gelişen bir endüstridir. Bu değişim ve gelişim son yıllarda insanların alternatif arayışlarına neden olmaktadır. Kitlesel turizmden ve geleneksel turizmin `4s` anlayışından uzaklaşan insanlar yeni turizm çeşitlerini tecrübe etmek istemektedirler. Bu nedenle turistik ürün çeşitlendirmesi ve alternatif turizm çalışmaları yapılmış ve sonucunda yeni turizm türleri ortaya çıkmıştır. Festival turizmi ve gastronomi turizmi bu türlerden ikisidir. Festivaller sadece bir eğlence değil, insanlar için artık yeni deneyimler elde etmek ve yeni kültürlerle tanışmak için bir seyahat nedeni haline gelmiştir. Bu deneyimler içinde yöresel yiyecek ve içecek ürünlerini deneyimlemekte önemli bir yere sahiptir. Hatta birçok yöresel festival, yöresel yiyecek ve içeceklerin tanıtımı ve deneyimlenmesi için yapılmaktadır. Bu çalışmada zeytin ve zeytinyağı festivalleri gastronomi turizmi kapsamında değerlendirilmiştir ve Ayvalık çalışma sahası olarak seçilmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde turizm ve turizm çeşitlendirilmesinden ve ardından gastronomi turizmi ve tarihsel gelişiminden bahsedilmiştir. İkinci bölümde ise festivaller turizmi gastronomi turizmi kapsamında değerlendirilmiş ve dünyadaki ve Türkiye'deki gastronomi turizmi kapsamında düzenlenen festivallere örnekler verilmiştir. Araştırmanın üçüncü bölümünde ise araştırmadan elde edilen bulgular değerlendirilmiştir. Toplamda geçerli 169 anket toplanmıştır. Araştırmada festivale katılan yöre halkına on üç soru sorulmuş ve bu sorular SPSS programı ile analiz edilmiştir. Sorular yapılan testler sonucunda tek boyutta toplanmış ve yöre halkının, festivalin, yörenin tanıtımı, gelişimi ve ekonomik kalkınmasına olumlu etkisi olduğunu düşündüğü ortaya çıkmıştır.Anahtar kelimler: gastronomi turizmi, festival turizmi, Ayvalık, turizm çeşitlendirmesi Tourism industry is a constantly changing and developing industry. This change and development in recent years has led people to seek alternative. People who move away from mass tourism and the traditional '4s' understanding want to experience new types of tourism. For this reason, tourism product diversification and alternative tourism studies have been carried out and as a result new tourism types have emerged. Festival tourism and gastronomy tourism are two of these types. Festivals are not just an entertainment, they have become a travel reason for people to get new experiences and meet new cultures. Among these experiences, it has an important place in experiencing local food and beverage products. In fact, many local festivals are held to promote and experience local foods and beverages.In this study, olive and olive oil festivals were evaluated within the scope of gastronomic tourism and Ayvalık was chosen as the study area. In the first part of the study, tourism and tourism diversification and then gastronomic tourism and its historical development were mentioned. In the second part assessed under the gastronomy tourism festivals and tourism festivals organized as part of examples in the world of gastronomy and tourism in Turkey given. In the third part of the study, the findings obtained from the research were evaluated. A total of 169 valid questionnaires were collected. Thirteen questions were asked to the local people who participated in the festival and these questions were analyzed with SPSS program. As a result of the tests, the questions were gathered in one dimension and it was revealed that the local people thought that the festival had a positive effect on the promotion, development and economic development of the region.Key words: Gastronomy tourism, festival tourism, Ayvalık, tourism diversification
Collections