Doğum eğitimi ve eğitim ile birlikte verilen doğum planının doğum öz yeterliliğine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Araştırma, gebelere uygulanan doğum eğitimi ve eğitim ile birlikte uygulanan doğum planının doğum öz yeterliliği üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapıldı. Materyal ve Metot: Ön test-son test kontrol gruplu deneme modeli olarak yapılan bu araştırma Malatya Merkez Yeşilyurt ve Battalgazi ilçelerine bağlı bulunan yedi farklı ASM'de yürütüldü. Veriler Nisan-Eylül 2017 tarihlerinde, Kişisel Bilgi Formu ve Doğum Eyleminde Öz-Yeterlilik Ölçeği (DÖYÖ) kısa versiyonu ile toplandı. Örneklemi oluşturulan gebeler 3 gruba ayrıldı. 1. gruba sadece doğum eğitimi verildi (Deney 1), 2. gruba doğum eğitimi ve doğum planı uygulandı (Deney 2), 3. grup ise kontrol grubunu oluşturdu. Verilerin istatistiksel analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler ile birlikte, ki-kare testi, tek yönlü varyans analizi, bağımlı ve bağımsız gruplarda t testi kullanıldı.Bulgular: Sadece doğum eğitimi verilen Deney 1 grubunun girişim sonrası DÖYÖ toplam ve sonuç beklentisi alt boyutu puan ortalamalarının kontrol grubundan daha yüksek olduğu ve gruplar arasında istatistiksel önemli fark olduğu belirlendi (p<0.05). Doğum eğitimi ile birlikte doğum planı uygulanan Deney 2 grubu ve kontrol grubunun girişim sonrası DÖYÖ toplam ve alt boyutları puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak önemli fark olmadığı saptandı (p>0.05). Sadece doğum eğitimi alan Deney 1 grubu ve doğum eğitimi ile birlikte doğum planı uygulayan Deney 2 grubunun girişim sonrası DÖYÖ toplam ve alt boyutları puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak önemli fark olmadığı saptandı (p>0.05).Sonuç: Sadece doğum eğitimi alan gebelerin doğum öz-yeterlilik düzeyinin kontrol grubu ve doğum eğitimi ile birlikte doğum planı hazırlayan gebelere oranla daha yüksek olduğu belirlendi.Anahtar kelimeler: Gebelik, Doğum Eğitimi, Doğum Planı, Öz Yeterlilik, Ebelik Aim: This research was conducted to determine the effect of childbirth education and birth plans applied with the education that were administered to pregnant women on childbirth self-efficacy.Methods: The research was carried out at seven Family Health Centers in Malatya as a control-group pretest-posttest experimental design. The pregnant women constituting the sample were divided into 3 groups. Group 1 was given only childbirth education, group 2 was given childbirth education and was subjected to a birth plan, and group 3 was the control group. Based on a power analysis, the sample size was calculated as 51 pregnant women for each group. The data were collected between April and September 2017 using the Personal Information Form and the Childbirth Self-Efficacy Inventory (CBSEI). Descriptive statistical methods, chi-square tests, one-way analyses of variance, and dependent and independent samples t-tests were used in statistical analyses of the data. Results: It was determined that the childbirth self-efficacy level of the group that was given only childbirth education was higher than the control group, and there was a statistically significant difference between the groups (p<0.05). It was determined that childbirth self-efficacy levels of the pregnant women who were subjected to a birth plan together with childbirth education were similar to those of the control group after the intervention (p>0.05). It was also determined that the childbirth self-efficacy levels of the group, which received only childbirth education, and the group, which was subjected to a birth plan together with childbirth education were similar after the intervention (p>0.05). Conclusion: It was determined that the childbirth self-efficacy levels of the pregnant women who received only childbirth education were higher than those in the control group and those who were subjected to a birth plan together with childbirth education.Keywords: Pregnancy, childbirth education, birth plan, self-efficacy, midwifery
Collections