Zihinse antrenman tekniklerinin 15-16 yaş arası erkek basketbolcularda kolektif yeterlik ve bireysel performansa etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Özellikle son dönemlerde zihinsel antrenmana olan ilgi giderek artmaktadır. Bu teknik sporcuların performansını arttırmak amacıyla kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı; sporculara zihinsel antrenman becerilerini benimsetmek, zihinsel antrenmanın sporcuların kolektif yeterlik ve bireysel performansı üzerine olumlu etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Zihinsel antrenman teknikleri genellikle fiziksel antrenmanla beraber kullanılmakta olup, özellikle üst yaş gruplarında yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır. Zihinsel antrenman teknikleri fiziksel bir efor gerektirmemektedir. Son yıllarda bu tekniklerin özellikle takım sporlarında oyuncunun bireysel performansına etkili olup olmadığını belirlemeye yönelik çalışmalar yapılmaya başlanmıştır. Bu çalışma ligde oynayan 15-16 yaş aralığında bulunan 5 oyuncu ile yapıldı. Bu oyuncuların yaş ortalaması x̄=15,4±1 yıl olarak tespit edilmiştir. Çalışmada katılımcılara kolektif yeterlik ölçeği ve kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Çalışma süresince toplanan verileri analiz etmek için SPSS programı kullanılmıştır. Bununla birlikte, katılımcılara 5 haftalık bir zihinsel antrenman programı uygulanmıştır. Yapılan zihinsel antrenman egzersizi sonucunda, zihinsel antrenman teknikleri uygulanmadan önce ve uygulandıktan sonra oyuncuların performans parametreleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılık bulunamamıştır. Buna ilaveten, uygulanan kolektif yeterlik ölçeği puanlarının ön-test ve son-test değerleri arasında çıkan fark da istatistiksel açıdan anlamlı bulunamamıştır (p>0,05). Anahtar Kelimeler: Kolektif Yeterlik, Performans, Zihinsel Antrenman Especially in the recent period the interest in mental training has increased. This method is used to improve the performance of athletes. The purpose of this study is to adopt mental skills to athletes, to investigate whether mental training has a positive effect on the collective efficacy and individual performance of athletes or not. Mental training techniques are generally used with physical training, especially are widely used in upper age groups. Mental training techniques do not require a physical effort. In recent years these techniques, especially in the team sports, have been made to determine whether the player's individual performance is effective or not. This study was conducted with 5 players between the ages of 15-16 playing in the league. The average age of these players was determined as x̄=15,4±1 years. Collective efficacy scale and personal information form were apllied to the participants. During the research SPSS programme was used to analyze the collected datas. Additionnaly, a five-week mental training programme applied to the participants. As a result of mental training exercise, no statistically significant difference was found before and after mental training techniques were applied. In addition, the difference between the pre-test and the final-test values in the collective efficacy scale scores applied was not statistically significant (p>0,05).Key Words: Collective Efficacy, Performance, Mental Training
Collections