STEM eğitimine dayalı etkinliklerin okul öncesi çocukların temel bilimsel süreç becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, STEM etkinliklerinin çocukların temel bilimsel süreç becerilerine etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu araştırmada; karşılaştığı sorunlar ile başa çıkabilen, yenilikçi çözümler üreten, sorgulayan, araştıran bireyler yetiştirmek hedeflenmektedir. Araştırmanın evreni, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Gaziantep il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı anaokuluna devam eden 60-72 aylık çocuklarda oluşmaktadır. Çalışma grubu ise kontrol 1 grubunda 19, kontrol 2 grubunda 19 ve deney grubunda 19 çocuk olmak üzere, toplam 57 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada, nicel araştırma desenlerinden yarı deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde, çocuklar ve ebeveynlerine ilişkin kişisel bilgilerin yer aldığı `Demografik Bilgi Formu`, 60-72 aylık çocukların temel bilimsel süreç becerilerini değerlendirmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen, geçerlilik ve güvenirlilik çalışması yapılan `Temel Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği`, ve araştırma gruplarının homojen dağılımını belirlemek için `Good Enough Harris (Bir İnsan Çiz) Testi` kullanılmıştır. Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği için yapılan açımlayıcı faktör analizleri sonucunda `ilişki kurma, tahmin, ölçme` alt boyutlarından oluşan 26 maddelik 3 boyutlu bir ölçek elde edilmiştir. Araştırmanın deneysel işlem analizlerinde ise 3x3 karışık desen ANOVA yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları; deney grubuna katılan çocukların temel bilimsel süreç becerilerinin, kontrol gruplarındaki çocuklara göre anlamlı olarak farklılaştığını göstermiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, STEM etkinliklerinin 60-72 aylık çocukların temel bilimsel süreç becerilerini geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar kelimeler: STEM, okul öncesi, 21.yüzyıl, bilimsel süreç becerileri This study is done by aim to reveal effect on basic scientific process skills of STEM activities. In this research, it is aimed to train individuals who question, research, who can cope with the problems they face, and produce innovative solutions. The population of the study consists of 60-72 months old children attending kindergarten affiliated to the Ministry of National Education in Gaziantep city center in the 2019-2020 academic year. The study group consisted of 57 children, 19 in control 1, 19 in control 2, and 19 in the experimental group. In the research, a semi-experimental research method was used.In the process of data collection; `Demographic Information Form` which contains personal information about children and their parents, `Basic Scientific Process Skills Scale` developed by the researcher to evaluate the basic scientific process skills of 60-72 months old children, and `Good Enough Harris Test` was used to determine the homogeneous distribution of the research groups. `As a result of exploratory factor analyses conducted for the Scientific Process Skills Scale, a 3-dimensional scale consisting of 26 items consisting of `relating, prediction and measurement` sub-dimensions were obtained. In the experimental process analysis of the study, a 3x3 mixed-design ANOVA method was used. The findings of the study showed that the basic scientific process skills of the children who participated in the experimental group differed significantly from the children in the control groups. According to the findings of the study, it is concluded that STEM activities improve the basic scientific process skills of 60-72 months old children.Keywords: STEM, preschool, 21st centruy, scientific process skills
Collections