Diyalojik okumanın beş-altı yaş çocukların erken okuryazarlık becerilerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Diyalojik Okumanın Beş-Altı Yaş Çocukların Erken Okuryazarlık Becerilerine Etkisinin İncelenmesiAmaç: Bu araştırmada, diyalojik okumanın, beş-altı yaş çocukların erken okuryazarlık becerileri üzerindeki etkisinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Materyal ve Metot: Araştırmanın çalışma grubunu, Malatya İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bir anaokulu'na 2018-2019 eğitim öğretim yılında devam etmekte olan, yirmisisi deney, yirmisisi kontrol grubunda olmak üzere toplam kırk çocuk oluşturmaktadır. Başlangıçta her iki gruba da Kargın, Büyüköztürk, Ergül ve Güldenoğlu tarafından geliştirilmiş, geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları 2015 yılında yapılmış `Erken Okuryazarlık Becerileri Testi (EROT)` uygulanmıştır ve araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan `Aile ve Çocuk Tanıma Formu` ile her iki grubun bilgileri alınmıştır. Araştırma kapsamında öncelikli olarak deney grubundaki çocukların ebeveynlerine (çalışmayı yürütecek olan anne ya da baba) diyalojik okuma yöntemi, model oluşturulacak biçimde, okul bünyesinde gerçekleştirilen iki günlük bir seminer çalışması ile sunulmuştur. Daha sonra deney grubundaki çocuklara, belirli kriterlere göre seçilmiş yetmiş adet resimli çocuk kitabı kullanılarak on hafta süre ile diyalojik okuma çalışması yaptırılmıştır. Kontrol grubu ile ise ayrıca bir çalışma yapılmamıştır. On haftanın sonunda araştırmanın bağımlı değişkeni olan `erken okuryazarlık becerileri` tekrar ölçülmüştür. Bulgular: Hem deney grubunda hem de kontrol grubunda tüm alt testlerin puanlarında ve genel test puanında son ölçümde anlamlı bir artış olduğu görülmektedir. Sonuç: Diyalojik okuma programına tabi tutulan, deney grubundaki çocukların, sözcük bilgisi, ses bilgisel farkındalık, harf bilgisi, dinlediğini anlama ve erken okuryazarlık becerileri puan ortalamalarına göre t değerleri tüm bu alt becerilerde ve toplam test puanları kapsamında, kontrol grubuna göre çok daha yüksek oranlarda artış göstermiştir. Anahtar Kelimeler: diyalojik okuma, erken okuryazarlık becerileri, resimli çocuk kitabı, okuma, yazma. Analysis of the Effect of Dialogical Reading on Early Literacy Skills of Five-Six Years Old ChildrenObjective: In this study, it is aimed to measure the effect of dialogic reading on early literacy skills of five-six years old children.Material and Method: The working group of the study consists of whole fourty children, twenty of whom were in the experimental group and twenty of them were in the control group, who were attending a presschool in Malatya Provincial Directorate of National Education in 2017-2018 academic year. Initially, `Test of Early Literacy (TEL)`, which was developed by Kargın, Büyüköztürk, Ergül and Güldenoğlu and its validity and reliability studies were conducted in 2015, has been applied to both groups and the information of both groups have been obtained with the `Family and Child Recognition Form` developed by the researcher. In the scope of the research, firstly, the dialogic reading method has been presented to the parents of the children in the experimental group (mother or father who will conduct the study) in a way to form a model through a two day seminar within the school. After, the children in the experimental group have been done dialogic reading study for ten weeks using seventy illustrated children's books selected according to certain criteria. A separate study has been not conducted with the control group. At the end of ten weeks, `early literacy skills`, which is the dependent variable of the study, has been re-measured.Findings: It is seen that there is a significant increase in the scores of all subtests and general test score in both experimental and control groups in the final measurement. The Result: According to the point average of vocabulary knowledge, phonetic awareness, letter knowledge, listening comprehension and early literacy skills of the children in the experimental group, who have been subjected to dialogic reading program, T values have increased in all these sub-skills and total test scores at a much higher rate than the control group. Keywords: dialogic reading, early literacy skills, illustrated children's book, reading, writing.
Collections