Epilepsili çocuğa, ailesine ve öğretmenlerine verilen hastalık ve ilaç yönetimi eğitiminin çocuğun bilgi düzeyine, okul başarısına ve yaşam kalitesine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş-Amaç: Epilepsi pediatrik nörolojide en sık görülen; hem çocuğun hem de ailenin yaşam kalitesini ve çocuğun okul başarısını da etkileyen kronik bir hastalıktır. Epilepsili çocuğun sadece kendisi değil ailesi ve öğretmenlerinin birlikte ele alınmasının olumlu sonuçları olacağı öngörüsüyle planlanan bu çalışmanın amacı epilepsili çocuğa, ailesine ve öğretmenlerine verilen hastalık ve ilaç yönetimi eğitiminin çocuğun bilgi düzeyine, okul başarısına ve yaşam kalitesine olan etkisini incelemektir.Yöntem: Araştırma tek grupta, ön test son test değerlendirmeli, yarı deneysel araştırma türündedir. Araştırmanın örneklemini, Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesinin probel sisteminden ICD10 epilepsi tanı kodu ile tarama yapıldığında tespit edilen 6 yaş ve üzeri çocuklar; kayıtlı olmayan fakat muayeneye ilk kez gelen çocuklar, onların aileleri ve öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma ön test ve son testi tamamlayan 25 hasta, 25 ebeveyn ve 15 öğretmeni olmak üzere toplam 65 kişi ile yürütülmüştür. Çocukların tamamının sınıf öğretmenine ulaşılamamış sadece 15'i ile araştırma tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında, demografik bilgi formu, epilepsi hakkında bilgi düzeyi formu çocuk ve aile, epilepsi yaşam kalitesi ölçeği, çocuk davranış değişikliği değerlendirme ölçeği (aile için) yüz yüze görüşme yöntemi ile doldurulmuştur. Çocuğun öğretmeni ile iletişime geçilerek epilepsi hakkında bilgi düzeyi formu ve davranış değişikliği değerlendirme ölçeği doldurulmuştur.Çocuğa ve ailesine epilepsi hakkında genel bilgilerin yer aldığı Türkiye Çocuk Nöroloji Derneği tarafından hazırlanan epilepsi rehberinden yararlanarak ve çocuğun kullandığı ilaçlara yönelik ilaç yönetim kartları hazırlanarak verilmiştir. Bu eğitim materyalleri için uzman görüşü alınmıştır. Epilepsili çocuğun öğretmeni ile iletişime geçilerek, epilepsi hakkında bilgi verilmiştir.Bulgular: Epilepsi ve tedavisi hakkında bilgi düzeyini arttırmaya yönelik epilepsili çocuğa, ebeveynlerine ve öğretmenlerine verilen eğitimin; epilepsili çocukta, ebeveynlerinde ve öğretmenlerinde bilgi düzeyinde, epilepsili çocukların yaşam kalitelerinde ve okul başarılarında artış sağladığı belirlenmiştir.Sonuç: Bu olumlu sonuçlar göz önüne alındığında epilepsili çocuk-aile-öğretmen eğitimlerine önem verilmesi, uzman bir hemşire tarafından eğitimlerin düzenli hale getirilmesi ve epilepsi konusunda kitapçık, ilaç kartları gibi materyallerin oluşturulup çocuk ve ailelerinin ulaşmasını sağlamak önerilmiştir. Introduction-Purpose: Epilepsy is the most common in pediatric neurology; it is a chronic disease that affects both the child's and the family's quality of life and the school's success. The aim of this study, which was planned with the treatment of epilepsy not only herself but also her family and teachers, was planned to investigate the effect of disease and drug management education given to epileptic child, family and teachers on the level of knowledge, school success and quality of life of the child.Methods: The study was in a single group, pre-test, post-test, semi-experimental research type. The sample of the study was consisted of children aged 6 years and older who were diagnosed by the ICD10 epilepsy diagnostic code from the probel system of Tepecik Training and Research Hospital; children who are not registered but who come to the examination for the first time are their families and teachers. The study was carried out with a total of 65 people, 25 of which were parents and 15 of them were teachers. The research was completed with only 15 of the children who could not be reached.Data collection, demographic information form, information about epilepsy form child and family, epilepsy quality of life scale, child behavior change assessment scale (for the family) was filled with face to face interview method. The level of knowledge and form of behavioral assessment scale for epilepsy was completed by contacting the child's teacher.Children and family to Turkey, where general information about epilepsy, epilepsy taking advantage of the guide prepared by the Child Neurology Society and drug administration has been prepared cards for the child's drug use. Expert opinion was received for these training materials. By contacting the teacher of the child with epilepsy, information about epilepsy is given.Results: The education given to the epileptic child, parents and teachers to increase the level of knowledge about epilepsy and its treatment; It was determined that the level of knowledge in the child, parents and teachers of epilepsy provided an increase in the quality of life of the children with epilepsy and the success in school.Conclusion: Considering these positive results, it has been suggested to give importance to child-family-teacher education with epilepsy, to make trainings regular by a specialist nurse and to create materials such as booklets and drug cards for epilepsy and to reach children and their families.
Collections