Çocuk acil serviste pediatrik ağrı değerlendirme protokolü kullanımının hemşirelerin bilgi ve tutumlarına ve ağrı yönetimine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETAmaç: Acil serviste ağrı yönetiminin yetersiz olduğu ve ağrı ile ilgili artan çalışmalara rağmen çocuk acil servislerde ağrı yönetimi ile ilgili eksikliklerin devam ettiği bilinmektedir. Ağrılı acil durumlarda çocukları rahatlatmak, ağrıyı hafifletmek için güncel bilgileri pekiştirmek, sağlık profesyonellerine eğitim vermek ve ağrı protokolleri geliştirip uygulamaya koymak önemlidir. Buradan yola çıkarak planlanan bu çalışmanın amacı çocuk acil serviste `Pediatrik Acil Servislerde Kanıta Dayalı Değerlendirme Protokolü` kullanılmasının hemşirelerin bilgi ve tutumlarına ve ağrı yönetimine etkisini incelemektir.Yöntem: Araştırma Aralık 2018- Nisan 2019 tarihleri arasında yarı deneysel, öncesi-sonrası değerlendirme şeklinde yapılmıştır. Araştırma Sağlık Bakanlığı'na bağlı bir Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çocuk Acil kliniğinde yürütülmüştür. İlk aşamada 897 hasta dosyası incelenmiş ve 33 hemşireye eğitim öncesi PNKAS (Pediatric Nurses' Knowledge and Attitudes Survey Regarding Pain= Çocuk Hemşirelerinin Ağrıya İlişkin Bilgi ve Tutumları Anketi) değerlendirme ölçeği uygulanmıştır. Daha sonra çalışmaya katılan tüm hemşirelere ağrı eğitimi verilmiş ve girişim sonrası PNKAS değerlendirmesi yapılmış ve girişim sonrası 897 hasta dosyası incelemesi yapılmıştır.Bulgular: Bağımlı gruplarda t testi ile yapılan analizde girişim öncesi ve sonrası PNKAS toplam puanları arasında ileri düzeyde anlamlılık saptanmıştır (t=-4,831, p=0,000). Hemşirelerin girişim öncesi ve sonrası ağrı tanılaması yapma durumları arasındaki fark ileri düzeyde anlamlı bulunmuştur (Pearson kikare: 0,428 p=0,000). Girişim sonrası ağrı tanılaması yapma ile girişim sonrası nonfarmakolojik girişim uygulama arasında pozitif ve güçlü bir ilişki bulunmuştur (r=0,735, p=0,000).Sonuç: Çocuk acillerde ağrı protokolü kullanımı hemşirelerin ağrıya yönelik bilgi ve tutumlarını iyileştirir ve ağrı tanılaması yapma oranlarını arttırır.Anahtar Kelimeler: hemşirelik, çocuk acil, ağrı tanılama, ağrı, PNKAS ABSTRACTObjective: Pain management is insufficient in the emergency department and it is known that there are deficiencies related to pain management in pediatric emergency departments despite increasing pain related studies. It is important to relieve children in painful emergencies, to improve current knowledge to alleviate pain, to educate health professionals and to develop and implement pain protocols. The aim of this study was to investigate the effect of using Evidence-Based Evaluation Protocol in pediatric emergency service on nurses' knowledge and attitudes and pain management in pediatric emergency departments.Methods: The study was conducted between December 2018 and April 2019 as quasi-experimental and pre-post evaluation. The study was carried out in a pediatric emergency clinic in a Training and Research Hospital of the Ministry of Health. In the first stage, 897 patient files were examined and 33 nurses were administered PNKAS evaluation scale before the training. Then, all the nurses who participated in the study were given pain training and after the intervention, PNKAS was evaluated and 897 patients' files were examined after the intervention.Results: In the analysis with t-test in the dependent groups, significant significance was found between the total scores of PNKAS before and after the intervention (t=4,831, p=0,000). The difference between the pre- and post-operative pain diagnosis status of the nurses was statistically significant (Pearson chiare: 0,428 p=0,000). a relationship was found (r=0.735, p=0.000).Conclusion: The use of pain protocols in pediatric emergencies improves the knowledge and attitudes of nurses towards pain and increases the rate of pain assessment.Keywords: nursing, child emergency, pain diagnosis, pain, PNKAS
Collections