Malatya kent merkezindeki farklı iki lisede öğrencilerin afet bilinç düzeylerinin ölçülmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Malatya Kent Merkezindeki Farklı İki Lisede Öğrencilerin Afet BilinçDüzeylerinin ÖlçülmesiAmaç: Malatya İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı Battalgazi Fatih Anadolu Lisesi ve Yeşilyurt Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nde öğrenim gören öğrencilerin afet bilinci düzeylerini belirlemek ve elde edilen bulgulardan yola çıkarakeksiklik görülen durumlar için öneriler sunmaktır.Materyal ve Metot: Çalışmamız kesitsel tipte bir çalışma olup FAL ve AMTL'nde öğrenim gören 426 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Kullandığımız anket formunda öğrencilerin sosyodemografik özellikleri, afet ile ilgili genel bilgi soruları ve Afete Hazırlık Ölçeği kullanılmıştır. İstatiksel analizlerde Student t, One Way ANOVA, Ki-Kare testleri kullanılmıştır ve anlamlılık değeri p<0.05 olarak kabul edilmiştir.Bulgular: Öğrencilerin toplam puan ortalaması 104.4±13.9 olup, en düşük puan 52, en yüksek değer 161'dir. Öğrencilerin 276'sının (%64.8) afetlere hazır olmadığı görülmüştür. Öz yeterlilik puanları yönünden iki grup arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı olup (p<0.05) Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nin öğrencilerinin puanları yüksek bulunmuştur. FAL'de daha önce afet yaşama ile toplam puan arasındaki ilişki istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksektir.(p<0.05) Afet tatbikatına katılan öğrencilerin toplam puanı katılmayan öğrencilere göre anlamlı olarak daha yüksek saptanmıştır. (p<0.05)Sonuç: Öğrencilerin çoğunun afetlere karşı hazırlıklı olmadıkları ve herhangi bir afet eğitimi almadıkları görülmüştür. AMTL'nin öz yeterlilik toplam puan ortalaması FAL'ne göre yüksek çıkmıştır. Bu durumda ders müfredatları içerisinde afet eğitimine daha fazla ağırlık verilmeli, gerekirse seçmeli derslerle doğal afetler gibi konuların, çevredeki risklerin çocukların öğrenmesi sağlanmalıdır. Öğrencilerde afet bilinci kazandırabilmek için ailelerinde bu eğitim sürecine dâhil edilmesi gerekmektedir ve okullarda yapılan tatbikatların arttırılması ve düzenli olarak tekrarlanması sağlanmalı, eksiklikler görülerek önlemler alınmalıdır.Anahtar Kelimeler: Afet, Afet Bilinci, Afet Eğitimi, Afete Hazırlık Measurement of Disaster Consciousness Levels of Students in Two Different High Schools in Malatya City CenterAim: This study aimed to determine the disaster consciousness levels of the students studying in Battalgazi Fatih Anatolian High School and Yeşilyurt Atatürk Vocational and Technical Anatolian High School affiliated to Malatya Provincial Directorate of National Education and to offer suggestions for the situations where deficiencies are found based on the findings.Material and Method: The study is a cross-sectional study conducted on 426 students studying at FAL and AMTL. In the questionnaire we used, socio-demographic characteristics of students, general knowledge questions about disaster, and Disaster Preparedness Scale were used. In statistical analysis, Student t, One Way ANOVA, Chi-Square tests were used, and the significance value was accepted as p <0.05.Results: The total score average of the students is 104.4 ± 13.9, the lowest score is 52, and the highest value is 161. It was observed that 276 of the students (64.8%) were not ready for disasters. The difference between the two groups in terms of self-efficacy scores was statistically significant (p <0.05). The scores of students of Atatürk Vocational and Technical Anatolian High School were found high. In FAL, the relationship between the previous disaster and the total score was statistically significantly higher. (P <0.05) The total score of the students who participated in the disaster exercise was found to be significantly higher than the students who did not participate. (P <0.05) Conclusion: It was observed that most of the students were not prepared for disasters and did not receive any disaster education. The self-efficacy total point average of AMTL was higher than FAL. In this case, it is suggested that more emphasis should be placed on disaster education within the curriculum, and if necessary, children should be informed about the issues such as natural disasters and the risks in of the environment, in the scope of elective courses. Moreover, in order to raise the awareness of disaster among students, their families should be involved in this training process, and the disaster exercises carried out in schools should be increased and repeated on a regular base, and measures should be taken by seeing the deficiencies.Key Words: Disaster, Disaster Awareness, Disaster Education, Disaster Preparedness
Collections