Hemşirelik öğrencilerine verilen kariyer danışmanlığının kariyer kararsızlığı ve kariyer karar verme yetkinliği üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerine verilen kariyer danışmanlığının kariyer kararsızlığı ve kariyer karar verme yetkinliği üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.Materyal ve Metot: Öntest-sontest kontrol gruplu deneme modeli olarak yapılan araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi birinci ve ikinci öğretim son sınıfta öğrenim gören 350 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Araştırmanın örneklemine, basit rastgele örnekleme yöntemi ile 70 hemşirelik öğrencisi deney, 70 hemşirelik öğrencisi ise kontrol grubuna alındı. Araştırma, 60 deney, 60 kontrol grubu olmak üzere 120 hemşirelik öğrencisi ile tamamlandı. Deney grubundaki hemşirelik öğrencilerine Kariyer Grup Danışmanlığı Programı beş oturumda birer hafta aralıklarla uygulandı. Deney grubundaki öğrencilere bütün oturumların bitiminden üç ay sonra Kariyer Grup Danışmanlığı güçlendirme oturumu yapıldı. Kontrol grubuna herhangi bir girişimde bulunulmadı. Araştırma verileri Kasım 2018-Haziran 2019 tarihleri arasında, Sosyo-Demografik Özellikler Bilgi Formu, Kariyer Kararı Ölçeği ve Kariyer Kararı Verme Yetkinliği Ölçeği ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler ki-kare analizi, bağımlı gruplarda t testi, bağımsız gruplarda t testi ve Cronbach Alpha katsayısı kullanıldı.Bulgular: Deney grubunun son testine göre Kariyer Karar Ölçeği puan ortalaması 65.37±12.57, Kariyer Kararı Verme Yetkinliği Ölçeği puanı ortalaması 160.19±23.12; kontrol grubunun Kariyer Kararı Ölçeği puan ortalaması 83.16±12.77, Kariyer Kararı Verme Yetkinliği Ölçeği puan ortalaması ise 148.85±24.74'dir. Deney grubu ve kontrol grubu sontest puan ortalamaları gruplar arası karşılaştırılmasında; Kariyer Kararı Ölçeği ve Kariyer Kararı Verme Yetkinliği Ölçeği puan ortalamaları bakımından gruplar arasındaki farkın önemli olduğu saptandı (p<0.05). Sonuç: Hemşirelik son sınıf öğrencilerine verilen kariyer grup danışmanlığı programının kariyer kararsızlığının azaltılmasında ve kariyer karar verme yetkinliği düzeyinin artırılmasında etkili olduğu belirlendi. Hemşirelik öğrencilerine üniversite öğrenimleri sürecinde kariyer danışmanlığının verilmesi önerilir.Anahtar Kelimeler: Hemşirelik, kariyer, kariyer danışmanlığı, kariyer kararsızlığı, kariyer kararı verme yetkinliği. The Effect of Career Counseling Provided to Nursing Students on Career Indecision and Career Decision-Making CompetenceAim: The aim of this study was to specify the effect of career counseling provided to nursing students on career indecision and career decision-making competence.Material and Method: 350 nursing students, who were studying in the final year of daytime and evening education in Faculty of Nursing of Inonu University in the 2018-2019 academic year, comprised the population of the research which was conducted as an experimental model with a pretest-posttest control group. For the sampling of the research, 70 nursing students were included in the experimental group and 70 nursing students were included in the control group by the simple random sampling method. The research was completed with 120 nursing students divided into the experimental and the control group, each of which consisted of 60 individuals. The Career Group Counseling Program was implemented on nursing students in the experimental group in 5 sessions with 1-week breaks. Three months after all the sessions ended, the Career Group Counseling empowerment session was held for the students in the experimental group. There was no intervention in the control group. The research data were collected via the Socio-Demographic Characteristics Information Form, Career Decision Scale and Career Decision-Making Competence Scale between November 2018 and June 2019. For the evaluation of the data, the descriptive statistics, chi-squared analysis, t-test in dependent groups, t-test in independent groups and Cronbach's Alpha co efficient were used.Findings: According to the posttest, the mean score of the Career Decision Scale of the experimental group was 65.37±12.57, and its mean score of the Career Decision-Making Competence Scale score was 160.19±23.12; the mean score of the Career Decision Scale of the control group was 83.16±12.77 and its mean score of the Career Decision-Making Competence Scale was 148.85±24.74. In the comparison of the posttest mean scores of the experimental and control groups, the difference between the groups was found statistically significant in respect of the mean scores of the Career Decision Scale and Career Decision-Making Competence Scale (p<0.05). Conclusion: It was determined that the career group counseling program provided to nursing students in their final year had an effect on decreasing the career indecision and increasing the career decision-making competence level. It is recommended during the university learning process that nursing students be given career counseling.Keywords: Nursing, career, career counseling, career indecision, career decision-making competence.
Collections