Milli Eğitim Bakanlığı`nda Görev Yapan Öğretmenlerin Zihinsel Engelli Bireylerde Sporun Etkilerine Yönelik Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi: Adıyaman/Çelikhan Örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışmanın amacı milli eğitim bakanlığına bağlı resmi kurumlarda görev yapmakta olan öğretmenlerin zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık düzeylerinin bazı parametrelere göre incelenmesidir. Materyal ve Metot: Çalışmaya Adıyaman ilinin Çelikhan ilçesinden ortalama yaş aralığı 41-50 yaş olan 214 öğretmen katıldı. Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi okullarda görev yapan öğretmenlerden yaş, cinsiyet, branş, görev yaptığı okul türü, görev yılı, ailede zihinsel engelli birey bulunma durumu, geçmişte zihinsel engelli birey ile çalışmış olma durumu ve düzenli spor yapma durumlarına yönelik bilgiler kaydedildi. Çalışmaya 38 fen bilimleri alanı öğretmeni, 127 sosyal bilimler alanı öğretmeni ve 49 özel yetenek alanı öğretmeni katılım sağladı. Katılımcılara Ekrem Levent İlhan ve Oğuz Kaan Esentürk'ün geliştirdiği zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık ölçeği uygulandı. Elde edilen veriler SPSS 25 paket program kullanılarak analiz edildi. Örneklem sayısı 50 üzerinde olduğundan Kolmogorov-Smirnov testi ile normal dağılım gösterdiği tespit edilen veriler, Bağımsız Örneklem T testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way Anova) Testi ile analiz edildi. Bulgular: Çalışmada öğretmenlerin yaş, cinsiyet, görev yaptıkları okul türü ve görev yılı sürelerine yönelik farkındalık düzeylerinde anlamlı fark tespit edilmemiştir (p>0.05). Ancak öğretmenlerin branş, düzenli spor yapıp yapmama durumu ve daha önce zihinsel engelli bireyler ile çalışma durumlarına göre farkındalık düzeylerinde anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05). Sonuç: Çalışmanın sonuçlarına bakıldığında özel yetenek grubunda yer alan, düzenli sportif aktiviteye katılan ve daha önce zihinsel engelli bireyler ile çalışmış olan öğretmenlerin farkındalık düzeylerinin diğer gruplara göre daha iyi bir seviyede olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda diğer branş öğretmenlerinin de zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık düzeylerini arttırmak için `Zihinsel Engelli Bireylerde Spor` ile ilgili hizmet içi eğitim seminerleri verilebilir. Anahtar Kelimeler: Farkındalık, Öğretmen, Spor, Zihinsel Engelli Objective: The aim of this study is to examine the awareness levels of teachers working in official institutions affiliated to the Ministry of National Education for the effects of sports in individuals with intellectual disabilities according to some parameters. Material and Method: 214 teachers with an average age range of 41-50 years from Çelikhan district of Adıyaman participated in the study. Information about the teachers working in the official schools affiliated to the Ministry of National Education regarding age, gender, branch, type of school where he worked, the year of duty, the presence of a mentally disabled person in the family, the status of having worked with a mentally disabled individual in the past and regular sports. 38 science teachers, 127 social science teachers and 49 special talent teachers participated in the study. Awareness Scale for the Effects of Sport in Mentally Disabled Individuals developed by Ekrem Levent İlhan and Oğuz Kaan Esentürk was applied to the participants. The data obtained were analyzed using SPSS 25 package program. Since the number N is over 50, the data, which were found to be normally distributed by the Kolmogorov-Smirnov test, were analyzed by Independent Sample T test and One Way Anova Test. Results: In the study, no significant difference was found in the awareness levels of teachers according to age, gender, school type and year of duty (p>0.05). However, there was a significant difference in the level of awareness of teachers according to their branches, whether they do regular sports or not, and their work status with individuals with mental disabilities (p<0.05). Conclusion: According to the results of the study, it was determined that the awareness levels of the teachers who were in the special talent group, participated in regular sports activities and worked with individuals with mental disabilities were better than the other groups. In this context, in-service training seminars on `Sports in Mentally Disabled Individuals` can be given to increase the awareness levels of other branch teachers about the effects of sports in individuals with intellectual disabilities. Key Words: Awareness, Teacher, Sport, Mentally Disabled
Collections