Sosyal medya bağımlılığı ve gençlik: Cumhuriyet Üniversitesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Özellikle gündelik yaşamımızın vazgeçilmezi olan cep telefonu teknolojisinin hızla gelişmesiyle birlikte insanların internete ulaşımı da kolaylaşmıştır. Herkes telefon sinyalinin ulaştığı her yerden internete girebilmektedir. Önceki dönemlerde birine bir fotoğrafı, teknolojik aletler yardımıyla, göndermek kişinin saatlerini alıyordu. Günümüzde veriler artık saniyeler içerisinde paylaşılabilmektedir.Bu kolaylaştırıcı teknolojik gelişmeler insanlara cazip gelmektedir. Ve kişilerin hayatında internet teknolojisini vazgeçilmez kılmaktadır. Fakat bu uygulamalar yararları kadar zararlarıyla birlikte hayatımıza girmektedir. Web 2.0 tabanlı sosyal medya uygulamaları insanların internet alışkanlıkların şekillendirirken; olumlu olarak görülebilecek özelliklerinin yanı sıra; madde bağımlığı ile aynı belirtileri gösteren sosyal medya bağımlılığı olarak adlandırılan olumsuz bir etkisi de bulunmaktadır. Sosyal medyanın tarihinin çok uzun yıllara dayanmamasından dolayı sosyal medya konusunda yeterince araştırma yapılmamış ve sosyal medya bağımlılığı konusunda yeterince farkındalık henüz oluşmamıştır. Farkındalığın oluşmamasından dolayı kişiler sosyal medya bağımlısı olmalarına rağmen; bağımlılık sahibi olduğunu bilmemektedirler. Bağımlılık semptomları yaşamalarına rağmen bunun sebebini tespit edememektedirler. Sanal mekan gezginleri olarak da adlandırılan gençlerimiz bu konuda bilinçlenmelidirler. Bu nedenle sosyal medya bağımlılığının; gençlerde ne düzeyde olduğunun, sosyal medya bağımlılığının hangi değişkenlere bağlı olarak nasıl farklılaştığının tespit edilmesi gerekmektedir. Tespit edilen bu bilgiler bürokratların, toplumun ve erk sahiplerinin gençlerin sosyal medya bağımlısı olmamaları için alacakları tedbirleri şekillendirmeleri için önemlidir. Bu çalışma Cumhuriyet Üniversitesi'nin çeşitli fakültelerinde okuyan 1467 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrencilerin sosyal medya bağımlılık düzeyleri çeşitli demografik özellikler ve sosyal medyayı kullanım amaçları doğrultusunda incelenmiştir. Öğrencilerin sosyal medya bağımlılık düzeyleri sosyal medya bağımlılığı ölçeğiyle belirlenmiştir. Veriler SPSS 18.0 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Sosyal medya kullanım amaçları ise hazırlanan anketle tespit edilmiştir. Öğrencilerin sosyal medya bağımlılığı ortalama 2. Düzeyde olduğu görülmüştür (p>0,05). Öğrencilerin kullanım amaç sıklığı arttıkça bağımlılık düzeyleri de artmaktadır. Bağımlılığı yüksek olan öğrencilere yönelik üniversitelerin ilgili birimlerince önlemler alınmalıdır. Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Bağımlılık, Sosyal Medya Bağımlılığı, Sosyal Medya Kullanım Amacı, Web 2.0 Especially with the rapid development of mobile phone technology, which is the indispensable part of our daily lives, people's access to internet has also become easier. Everyone can access the internet from anywhere the phone signal reaches. In the previous periods, sending a photograph to someone with the help of technological instruments was taking the hours of the person. Nowadays, data can be shared in seconds.These facilitating technological developments attract people. And it makes internet technology indispensable in people's lives. But these applications are entering into our lives with damages as much as their benefits. Web 2.0-based social media applications are shaping people's Internet habits; as well as features that can be seen as positive; There is also a negative impact called social media addiction, which shows the same symptoms as substance abuse.Due to the fact that the history of social media did not last for many years, there is not enough research on social media and there is not enough awareness about social media addiction. Although people are addicted to social media due to lack of awareness; they do not know that they are addictive. Although they have symptoms of addiction, they cannot identify the cause. Our youth, also called virtual space travelers, should be aware of this. Therefore, it is necessary to determine what level of social media addiction is in young people and how they differ according to the variables and it is necessary to inform bureaucrats about development. This study was conducted with 1467 students from various faculties of Cumhuriyet University. Social media addiction levels of the students were examined for various demographic characteristics and social media usage purposes. Social media dependency levels of the students were determined by social media dependency scale. Data were analyzed by SPSS 18.0 program. The purpose of social media usage was determined by a questionnaire. Students' social media addiction is at the 2nd level. In terms of gender, social media dependency of the students did not differ significantly (p> 0.05). As the frequency of use increases, addiction levels are increasing. Precautions should be taken for students who have high addiction by the relevant units of universities. Keywords: Social Media, Addiction, Social Media Addiction, Social Media Usage Purpose, Web 2.0
Collections