4-6 yaş grubu Kur`an kursu öğreticilerinin eğitim-öğretim yeterlik algıları (Kayseri örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkemizde yaygın din eğitimi faaliyetlerinden sorumlu olan Diyanet İşleri Başkanlığı 2011 yılında din eğitiminde yaş sınırının kaldırılmasıyla ` Kur'an Kursları okul öncesi din eğitimi` projesini başlatmış ve ülke genelinde 4-6 yaş Kur'an Kursları açılmıştır. 4-6 yaş grubu Kur'an Kursları'nın belirlenen hedeflere ulaşmasındaki en önemli unsur Kur'an Kursu öğreticilerinin yeterlikleridir. Araştırmada 4-6 yaş grubu Kur'an Kursu öğreticilerinin eğitim-öğretim yeterlik algıları yoklanmıştır. Araştırmaya Kayseri iline bağlı Kocasinan, Melikgazi, Talas ilçelerindeki 4-6 yaş grubu Kur'an Kurslarında görev yapan 179 Kur'an Kursu öğreticisi katılmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmada anket tekniği ile öğreticilerden veri toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS-25 programında analiz edilerek elde edilen bulgular yorumlanmaya çalışılmıştır.Elde edilen verilere göre öğreticiler genel olarak `öğrenciyi tanıma, öğretimi planlama, öğretimi düzenleme, öğretimi değerlendirme, çocuklarda iletişim becerilerini geliştirme, ailelerle iletişim aile katılımı aile eğitimi ve mesleki yeterlik` boyutlarında kendilerini `oldukça yeterli` algılamaktadırlar. `Farklı öğrenme ihtiyacı olan öğrencilere yönelik çalışmalar yapma` boyutunda ise kendilerini `orta düzeyde yeterli` olarak algılamaktadırlar. Öğreticilerin eğitim-öğretim yeterlik algı puanları hizmet içi eğitime katılma durumuna göre farklılaşmaktadır. Resmi statülerine, mesleki kıdem durumuna, mezun oldukları okul programlarına, çocuk gelişimi ve eğitimi sertifikasını aldıkları kuruma göre farklılaşmamaktadır. Öğreticilerle yapılan görüşmelerde ise okul öncesi çocuğunun bilişşel, duyuşsal, psiko-motor ve dini-ahlaki gelişim özelliklerini bilmede eksiklikleri olduğu, çocuğu teorik bilgiden ziyade kendi kişisel tecrübeleriyle tanımaya çalıştıkları ortaya çıkmıştır.Yapılan görüşmelerde yine öğretimi planlama, öğretimi düzenleme ve öğretimi değerlendirmede eksiklikleri olduğu, bu konularda da teorik bilgilerinin olmadığı daha çok kendi tecrübeleri ile öğretim sürecini yönettikleri tespit edilmiştir. Çocuğun gelişimi hakkında aileyle iletişim kurdukları ancak okul öncesinde aileyle işbirliğinin önemini yeterince bilmedikleri ve kurslarda aile eğitimine yer vermedikleri belirlenmiştir. Kursların belirlenen amaçlara ulaşması için kendini sürekli geliştirmesi gereken öğreticilerin bu konuda yeterli gayreti göstermedikleri tespit edilmiştir. The Religious Affairs Department, which is responsible for non-formal religious education activities in our country, initiated the `Qur'an Courses Preschool Religious Education` project in 2011 with the abolition of the age limit in religious education. The most important factor in achieving the set goals of the Quran Courses in the 4-6 age group is the competencies of the Quran Courses.In the study, the perception of education-teaching competence of the Qur'an Course teachers aged 4-6 years was examined. 179 Qur'an course teachers who work in 4-6 age group Qur'an courses in Kocasinan, Melikgazi and Talas districts of Kayseri province participated in the study. Data were collected from the teachers by using survey method. The data obtained were analyzed in SPSS-25 program and the findings were interpreted.According to the data obtained, the teachers generally perceive themselves as yeterli quite sufficient ında in terms of tanıma recognizing the student, planning the teaching, arranging the teaching, evaluating the teaching, developing communication skills in children, family participation in family education and professional competence `. On the other hand, they perceive themselves as yeterli moderate enough yeterli in the dimension of yönelik conducting studies for students with different learning needs `.The scores of the instructors regarding the educational competence scores differ according to their participation in in-service training. They do not differ according to their official status, professional seniority status, school programs they graduate, and the institution in which they receive the certificate of child development and education.In the interviews conducted with the teachers, it was revealed that preschool children had deficiencies in knowing cognitive, affective, psycho-motor and religious-moral development characteristics and that they tried to recognize the child by their own personal experiences rather than theoretical knowledge.In the interviews, it was found that they had deficiencies in planning, organizing and evaluating the teaching and that they did not have theoretical knowledge on these issues, but rather they managed the teaching process with their own experiences. It was determined that they communicate with the family about the development of the child but they do not know the importance of cooperation with the family before the school and do not include family education in the courses.It has been found that the instructors who need to develop themselves continuously in order to achieve the specified objectives do not make enough effort on this subject.
Collections