Postmodern feminist treatment of the female body: Subversion of somatophobia through eating disorders in Atwood`s the edible Woman, Weldon`s The Fat Woman`s Joke, and Green`s Jemima J.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı, sırasıyla Margaret Atwood, Fay Weldon ve Jane Green tarafından kaleme alınan The Edible Woman (1969), The Fat Woman's Joke (1967) ve Jemima J (1999) adlı eserlerde anoreksiya nervosa ve aşırı yeme bozukluklarının tanımları alt üst eden taraflarını incelemektir. Bu amaçla, bu çalışma somatofobinin felsefi, kültürel ve psikanalitik kökenine dair kuramsal altyapı sunmaktadır. Söz konusu romanların disiplinler arası bir yöntemle incelenmesi ve kültürel ideoloji ile kadın bedeni ve öznellik arasındaki ilişki; ideal kadınlığı niteleyen simgeler; somatofobinin felsefi geçmişi; yeme bozukluklarının modern ve postmodern algıları ve mevcut beden imgesinin alt üst edilip yeniden inşa edilmesi postmodern feminist kuram kapsamında yorumlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, bu tez, Butler'ın gerçek ve biyolojik bir kadın bedeninden ziyade, söylem yoluyla oluşturulan ve düzene sokulan bir beden savına dayanmaktadır. Bu çalışma, kadın bedeni ve buna dayalı dişil toplumsal cinsiyet rollerinin, anatomik bir gerçeklik olan dişiliğin maddeselliğine bağlı olarak yorumlandığını göstermektedir. Kadın dişil toplumsal cinsiyet rollerini reddettiği müddetçe, bedenini kalıplaşmış tanımlardan kurtarmayı başarır.Anahtar Sözcükler: Somatofobi, yeme bozuklukları, kadın bedeni, toplumsal cinsiyet rolleri, postmodern feminizm The aim of this dissertation is to examine the subversive aspects of anorexia nervosa and binge eating in the novels The Edible Woman (1969), The Fat Woman's Joke (1967), and Jemima J. (1999), written respectively by Margaret Atwood, Fay Weldon, and Jane Green. For this purpose, this study provides a theoretical background concerning the philosophical, cultural, and psychoanalytical origins of somatophobia. Through an interdisciplinary research and the analyses of the novels, parallelisms and relationships between the cultural ideology and the female embodiment and subjectivity; the images characterizing the ideal femininity; the philosophical background of somatophobia; modern and postmodern understanding of eating disorders; and the deconstruction/reconstruction of the body image are interpreted within the framework of postmodern feminist epistemology. To realize this aim, the argument of this dissertation is based on Butler's existentialist argument that there is no real or biological body, but discourse which constructs and regulates it. This study demonstrates that the understanding of the female body is based on the anatomical fact of being female, and the relevant feminine roles are coded with reference to the interpretation of the female body as embodiment. Thus, so long as woman rejects her gender roles, she achieves to liberate her body from the stereotype definitions.Key Words: Somatophobia, eating disorders, female body, gender, postmodern feminism
Collections