İşitme engelli lise öğrencilerinin problemli internet kullanımı ile sosyalleşme düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İŞİTME ENGELLİ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI İLE SOSYALLEŞME DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİTuğçe AKTAŞErciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri EnstitüsüHemşirelik Anabilim DalıYüksek Lisans Tezi, Aralık 2017Danışman(lar): Yrd. Doç. Dr.Tülay BÜLBÜLYrd. Doç. Dr.Betül ÖZENÖZETBu çalışma, Kayseri ilinde yaşayan işitme engelli lise öğrencilerinde problemli internet kullanımı ile sosyalleşme düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipte yapılan bu araştırma, Mart 2017 ve Mayıs 2017 tarihleri arasında Kayseri Kocasinan Özel Eğitim Mesleki Lisesi'nde öğrenim gören 14-21 yaş arası 126 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Erciyes Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu'ndan onay, Kayseri İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nden yazılı resmi izin ve bireylerden yazılı bilgilendirilmiş gönüllü oluru alınmıştır. Araştırmacı, işaret dili anlatımları için İşaret Dili Tercümanlığı Eğitimi almıştır. Veriler, Sosyodemografik Veri Formu, Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği ve Sosyalleşme Düzeyi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Kolmogorov-Smirnov Testi, sürekli değişkenler için ise tanımlayıcı istatistikler minimum, maksimum değerler, ortalama ve standart sapma (x̄±ss) hesaplanmıştır. Verilerde normal dağılım gösterdiğinden iki grup karşılaştırmalarında Independent-T Testi, One Way Anova, Post Hoc Tukey Testi kullanılmıştır. Çalışma sonunda, Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği (PİKÖ) toplam puan ortalaması 83.8±19.8 ve Sosyalleşme Düzeyi Ölçeği puan ortalaması 31.9±8.9 olarak elde edilmiştir. Yapılan analizlere göre problemli internet kullanımı ile sosyalleşme düzeyleri orta düzey olarak belirlenmiştir. Araştırmada kız öğrenci sayısının erkek öğrenci sayısından daha az olduğu belirlenmiştir. Bu sonuç doğrultusunda toplumsal cinsiyet ayrımının oluşmaması için kız adölesanların eğitim ve öğretime katılımının arttırılmasına yönelik projeler geliştirilmelidir. Anahtar Kelimeler: İşitme engelli, problemli internet kullanımı, sosyalleşme düzeyi THE RELATIONSHIP BETWEEN PROBLEMATIC INTERNET USAGE AND ELEVATION OF SOCIALIZATION IN DEAF HIGH SCHOOL STUDENTSTuğçe AKTAŞErciyes University, Institute of Health SciencesDepartment of Public Health NursingMaster of Science Degree, December 2017Supervisor: Yrd. Doç. Dr.Tülay BÜLBÜLYrd. Doç. Dr. Betül ÖZENABSTRACTIn this respect, this study aims to examines the major factors influential on problematic internet usage and socialization problem of adolescents who have hearing disabilities and who are living in Kayseri. The conceptual and empirical analysis of this research based on field work conducted between March 2017 and May 2017 in Kayseri Kocasinan Special Vocational High School among 126 students between age of 14 -21. In order to fulfil code of practice on ethical standards, consent of University of Erciyes Social Sciences Ethical Board, Kayseri Provincial Educational Directorate and individuals who participated the study were sought before the empirical investigation. To communicate with research participants, the researcher took sign language interpretation course before her fieldwork. For data collection `Sociodemographic Data Form`, `Problematic Internet Usage Scale` and `Socialization Scale` were used during the research. The data gathered from these measurement scales evaluated by using Kolmogorov-Smirnov Test. The continuous variables are tested by descriptive statistics by finding their minimum and maximum values and their mean and standard deviation. Due to empirical findings show normal regulation, two groups are compared relying on Independent T-Test, One Way Anova, Post Hoc Tukey Test. According to test results the average of Problematic Internet Usage Scale and Socialization Scale found 83.8±19.8 and 31.9±8.9 respectively. This result indicates that there is medium level of correlation between internet addiction and problem of socialization among adolescents who have hearing disability. Due to number of female participants were less than male participants in this empirical investigation, this research suggests that more female adolescents should encouraged to participate these school-based projects to eliminate gender related research bias. Key Words: Hearing disability, problematic internet usage, socialization.
Collections