Kentsel mekânda `öteki`nin ayrışması: Cihangir örneğinde `LGBT` kimliğin mekânsal ayrışma deneyimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ayrışma, mekân ile toplumsal süreçler arasındaki diyalektik ilişkininanlaşılmasında önem taşıyan bir olgudur. Kapitalist mekânın sınıfsal yapısı, neoliberalkentleşme sürecinde farklı kimlik gruplarının ayrışmasını da içererek yenidenüretilmektedir. Toplumsal yaşamda kimliğe ilişkin farklılıkları vurgulamanın aracı olandil, din, etnisite, cinsiyet gibi kültürel ve sosyal sermaye biçimleri ile sınıfsal yapıarasında doğrudan bir ilişki vardır. Bu durumun en açık şekilde gözlenebildiği örnek,sınıfsal ayrışmanın da yeniden üretilmesinde işlevsel bir konuma sahip olan cinsiyettir.Tarihsel ve toplumsal olarak heteronormatif ve patriyarkal biçimde inşa edilen cinsiyet,içermenin olduğu kadar dışlama ve ayrımcılığın aracıdır. Bu nedenle, heteronormatifpatriyarkal örüntünün karşıtı olan LGBTİ kimlik dışlanan/madun ötekiliğin ifadesidir.LGBTİ grupların kentsel mekanda ayrışması ise toplumsal yaşamın dışlayıcı ve ayrımcıpratikleri karşısında bir zorunluluk olabilmektedir.Cihangir semti, tarihsel ve toplumsal dönüşüm süreçlerinde farklı kimliklere evsahipliği yapmıştır. Cihangir, tarihsel olarak toplumun egemen yaşam tarzınınmarjinindeki görünümünden dolayı kendine özgü bir ötekilik mekânıdır. Mekânınneoliberal politikalar aracılığıyla dönüşümünde LGBT grupların Cihangir'de sınıfa vekimliğe dayalı ayrışması yeniden üretilmiştir. Bu bağlamda, toplumsal ve mekânsalfarklılaşmanın sınıfsal yapısı ile kimliğin dışlanması ve maduniyeti arasındakurulabilecek bir ilişkinin gözlenmesinde önemli bir örnektir. Cihangir'in sahip olduğusınıfsal ve kültürel yapı, eşitsiz ve sosyal adaletten yoksun kentsel yaşamda dışlanmayave ayrımcılığa karşı özgün anlamlar ifade eden bir kabul düzeyine sahiptir.Anahtar Kelimeler: Kent, Mekânsal Ayrışma, Ötekilik, LGBT, Cihangir. Segregation is an important phenomenon in the understanding of the dialecticalrelationship between space and social processes. In the neoliberal urbanization process,class structure of the capitalist space is reproduced containing the decomposition ofdifferent identity groups. Highlighting the differences in social life, there is a directrelationship between class structure and cultural and social capital, as a tool of identity,language, religion, ethnicity, gender etc. such as forms. This situation can be observedmost clearly by gender, as a phenomenon of having functional position in thereproduction of class divisions. Historically and socially gender was constructed inheteronormative and patriarchal way, and as well as inclusion, exclusion anddiscrimination tool. Therefore, LGBTİ identities are an expression of exclusion andsubaltern identity, as an opposition of heteronormative and patriarchal pattern.Segregation of the LGBTİ groups in urban space, may be a necessity in the face of theexclusionary and discriminatory practices of social life.Cihangir district has hosted different identities in the processes of historical andsocial transformation. Due to its marginalized view towards dominant lifestyle ofsociety, Cihangir is a specifical otherness urban area historically. In the transformationof space through neoliberal policies, class and identity-based segregation of LGBTcommunities has been reproduced in Changir. In this context, it is an important samplefor being observed a relationship between class structure of social and spatialsegregation and exclusion and subaltern of identity. Class and cultural structure ownedby Cihangir, has an distinctively acceptable level towards exclusion and discriminationof the uneven and social injustice urban life.Keywords: Urban, Spatial segregation, Otherness, LGBT, Cihangir.
Collections