Spor liselerinde görev yapan yöneticilerin vizyoner liderliklerinin öğretmenlerin motivasyonuna ve örgütsel bağlılık düzeylerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Türkiye'deki Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Spor Liselerinde Görev Yapan Yöneticilerin Vizyoner Liderliğinin Öğretmenlerin Motivasyonuna ve Örgütsel Bağlılık Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi amacı ile yapılmıştır. Çalışmaya rastgele yöntemle seçilmiş 66 ildeki Spor Liselerinde Görev Yapan 304 Erkek 193 Kadın olmak üzere toplam 497 Öğretmen katılmıştır. Araştırmaya katılan Öğretmenlerin Sosyo-demografik bilgilerinin yanı sıra ''Vizyoner Liderlik Yeterliliği Ölçeği'', Öğretmen Motivasyon Ölçeği'' ve ''Örgütsel Bağlılık Ölçeği'' veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler istatistik paket programı SPSS.22 ve SPSS AMOS programı aracılığıyla analiz edilip sonuçlar yorumlanmıştır. Demografik bilgiler ve diğer grup sorulara ait fikir edinilmesini sağlamak amacıyla aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde dağılımları içeren tanımlayıcı istatistikler, öğretmenlerin yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterliliği, öğretmen motivasyonunu ve örgütsel bağlılığı boyutları arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacı ile korelasyon (Pearson) testi, yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterliliği, öğretmen motivasyonunu ve örgütsel bağlılığı alt boyutlarının bazı demografik değişkenlerle ilişkisini tespit etmek amacıyla Bağımsız Örneklem T (İndependent Sample T) ve Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way Anova) testleri uygulanmıştır. Ayrıca değişkenler arasındaki ilişkileri bütüncül biçimde sınamak için rekreasyon analizinden, aracılık analizi için SPSS Process Macro istatistik programından faydalanılmış olup, tespit edilen aracılık etkilerinin doğruluğunu teyit etmek amacıyla yapısal eşitlik modellemesi ile Sobel testi yapılmış ve sonuçlar % 95 güven aralığında, anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda çalışmaya katılan öğretmenlerin yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterliliği, öğretmen motivasyonunu ve örgütsel bağlılığı boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Son olarak, yapılan aracılık analizi sonuçlarına göre Yöneticilerin vizyoner liderlik düzeylerinin öğretmen örgütsel bağlılık düzeyleri üzerine etkisinde motivasyonun aracılık ettiği tespit edilmiştir Anahtar Kelimeler: Vizyoner Liderlik, Öğretmen Motivasyonu, Örgütsel Bağlılık This study was carried out in order to analyse the effectiveness of visionary leadership of the executives serving in sports high schools affiliated to the Turkish Ministry of National Education on motivation of teachers and organizational commitment levels. A total of 497 teachers consisting of 304 males, 193 females who work in sport high schools in 66 provinces selected randomly participated in the study. In addition to the socio-demographic information of the teachers participating in the study, `Visionary Leadership Competence Scale,` `Teacher Motivation Scale` and `Organizational Commitment Scale` were used as data collection tools. The data obtained were analysed by using SPSS.22 and SPSS AMOS program, which is a statistical package program, and the results were interpreted. Arithmetic mean to form an opinion about demographic information and other kinds of questions, standard deviation, descriptive statistics including frequency and percentage distributions, teachers' executives' visionary leadership competence, correlation (Pearson) test to determine the relationship between teacher motivation and organizational commitment dimensions, executives' visionary leadership competence, Independent Sample T to determine relationship between teacher motivation, sub-dimensions of organizational commitment and some demographic variables, and One Way Anova tests were carried out. Moreover; recreation analysis was used to test the relationships between the variables holistically; SPSS Process Macro statistics program was used for mediation analysis; and structural equation modelling and Sobel test was performed in order to verify the accuracy of the detected mediation effects. The results were evaluated at the 95% confidence interval and the significance was evaluated as p <0.05. Keywords: Visionary Leadership, Teacher Motivation, Organizational Commitment
Collections