Örgüt kültürünü inovasyon üzerine etkisi ve bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir bilgi veya yeni bir fikrin katma değer yaratılarak çıktıya dönüştürülmesi olarak ifade edebileceğimiz inovasyon kavramı son yıllarda yönetim ve organizasyon alanında dikkat çeken ve popülerliğini koruyan kavramlardan biri olmuştur. Günümüz iş dünya-sında örgütlerin inovasyon ve inovasyona bağlı yatırımlarını artırdıklarını görmekteyiz. Örgüt kültürü ise en kısa tanımı ile bir örgütte çalışanların ortak tutum, davranış ve inançlarıdır. Örgüt kültürü organizasyonlardaki inovasyon çalışmalarına ortam hazırlama-sı, bu çalışmaları teşvik etmesi veya bunu engellemesi açısından önemlidir.Örgüt kültürünün inovasyon üzerine etkisi ve bir araştırma olarak şekillenmiş ça-lışma üç ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde örgüt kültürü üzerinde durulmuş, kültür, örgüt ve örgüt kültürü kavramlarının açıklanmasına yer verildikten sonra konuyla ilgili yapılmış araştırmalardan yola çıkılarak, örgüt kültürünün temel öğeleri, örgüt kültü-rünü oluşturan temel faktörler, örgüt kültürünün önemi ve örgüt kültürü ile ilgili yapılan sınıflandırmalara yer verilmiştir. İkinci bölümde ise inovasyon konusu ele alınmış olup, inovasyon ile ilişkili kav-ramlar açıklandıktan sonra, örgütlerde ortaya çıkan inovasyon türleri ve modelleri ince-lenmiştir. Bu bölümde son olarak örgütlerde inovasyon faaliyetlerine kaynaklık eden faktörler ele alınmış, bilimsel olarak ortaya atılan bu faktörler açıklanmıştır. Çalışmanın son bölümü olan uygulama kısmında ise; örgütlere hakim olan örgüt tipini belirlemenin yanı sıra, örgüt kültürünün katılım, tutarlılık, uyum ve vizyon boyutla-rının, ürün, süreç, strateji ve pazar inovasyonu üzerindeki etkilerini tespit etmek amaç-lanmıştır. Bu kapsamda, hangi örgüt kültürü boyutlarının inovasyon faaliyetlerini teşvik ettiğini ya da engellediğini araştırmak amacıyla Gaziantep ilinde organize sanayi bölge-sinde faaliyette bulunan 245 örgüt yöneticisine yönelik bir anket çalışması yapılmıştır. Araştırma sonucunda; süreç inovasyonu üzerinde; örgüt kültürünün katılım, uyum ve tutarlılık boyutlarının, ürün inovasyonu üzerinde; örgüt kültürünün vizyon ve işe katılım boyutlarının, pazar inovasyonu üzerinde uyum boyutunun, strateji inovasyonu üzerinde işe katılım ve uyum boyutlarının olumlu bir etkisi olduğu ortaya çıkmıştır.Anahtar kelimeler: Örgüt kültürü, örgüt kültürü sınıflandırıması, örgüt kültürü boyutları, inovasyon, inovasyon türleri ABSTRACTThe concept of innovation, which can be expressed as converting an information or an idea into an output by creating an added value from them, has currently become one of the popular concepts drawing attention in the fields of management and organi-zation. In today's business world, we see that the organizations widen their innovations and investments depending on innovation. The brief description of the organizational culture is a common attitude, behavior and belief of employees in an organization. Or-ganizational culture is important in terms of preparing the media for innovation searches in the organization, promoting these searches or preventing them. The study which shaped according to the effect of organizational culture on innova-tion and as a research consists of three main parts. In the first part, it is focused on organi-zational culture. After the explanations of the concepts of culture, organization and organ-izational culture, basic elements of organizational culture, organizational key factors that make up the culture, the importance of organizational culture, classifications related and organizational culture are included based on the researches done on the subject. The second part deals with the subject of innovation, after explaining concepts re-lated to innovation, the innovation types and models arising in the organization are ex-amined. This part finally deals with the source of the activities of the innovation factors in organizations, these factors are described scientifically.In the last part of the study which is the application part; in addition to determin-ing the type of organization that dominates the organization, it is aimed to determine the impact of the dimensions of participation, consistency, coherence and vision of organi-zational culture on the innovation of products, processes, strategy and market. In this context, a survey for 245 organization managers in the industrial zone of the Gaziantep province was made to investigate which organizational culture dimension encourages or prevent innovation activities. As a result of the research, the positive effects found out are given respectively. Participation, coherence and consistency on process innovation; the organizational culture dimensions of vision and participation on product innovation; the dimension of coherence on market innovation and the dimensions of participation and coherence on strategy innovation have positive effects.Key Words: Organizational culture, the classification of organizational culture, the dimensions of organizational culture, innovation, types of innovation
Collections