Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin sporcu kimlikleri ve sağlikli yaşam biçimi davranişlarinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinde sporcu kimlikleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda Sporcu Kimliği ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeklerinden oluşan form Ahi Evran Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören 284 öğrenciye uygulanmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 22.0 istatistik programı aracılığıyla değerlendirilmiştir. Araştırmada iki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında t-testi, ikiden fazla bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında Tek yönlü (One way) ANOVA testi kullanılmıştır. ANOVA testi sonrasında farklılıkları belirlemek üzere tamamlayıcı post-hoc analizi olarak Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırmanın sürekli değişkenleri arasında Pearson korelasyon ve regresyon analizi uygulanmıştır.Araştırma sonucunda; sporcu kimliğini belirleyen tüm boyutlar ile sağlıklı yaşam biçimleri arasında çift yönlü, pozitif yönde anlamlı ilişkilerin olduğu saptanmıştır. Sporcu kimliğin artmasının sağlıklı yaşam biçimi davranışını artırdığı, sporcu kimliği alt boyutlarından sosyal kimlik, sporla sınırlanmışlık, olumsuz duyuşsallığın sağlıklı yaşam biçimi davranışını üzerinde pozitif etkisinin olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların, cinsiyetleri, yaşları, bölümleri, BKİ skorları ve sınıfları ile SYBDÖ ölçeği toplam puan ortalamaları karşılaştırıldığında aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır. Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının lisanslı olma değişkenine göre ortalamaları incelendiğinde fiziksel aktivite ve sosyal sorumluluk alt boyutlarının lisanslı spor yapanların lehine anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu saptanmıştır. Sporcu kimliği ve lisanslı spor yapma arasında tüm alt boyutlarda anlamlı farklılaşma söz konusudur.Anahtar kelimeler: Sporcu kimliği, sağlıklı yaşam biçimi davranışları The purpose of this research is to assess relationship between sportsman ids and healthy life style behaviors of the students studying at Physical Education and Sports Academy. Therefore, a survey consisting of sportsman ids and healthy life style behaviors scales has been done with 284 students studying Ahi Evran University School of Physical Education and Sports. Data obtained from the survey have been analyzed by using SPSS 22.0 statistical program. T-test has been used to compare quantitative data of two independed groups. For more than two independed groups, One-way ANOVA has been used to compare continuous quantitative data. To determine the differences Scheffe test has been used as complement post-hoc analyze after the ANOVA test. Pearson correlation and regression analyses have been used to evaluate the continuous variables of the study.Results show that two ways positive significant relations have been determined between healthy lifestyles and all dimensions that assess sportsman ids. As sportsman id increases healthy lifestyle behaviors also increase, as sub-dimensions of sportsman ids, social id, limited with sports, negative emotionality have positive effect on healthy lifestyle behavior. There were no significant statistical difference among the means of total scores of the genders, ages, departments, body mass index (BMI) scores, classes and healthy lifestyle behaviors scale (HLBS). According to the means of being licensed scale variable for healthy lifestyle behaviors; physical activity and social responsibility sub-dimensions of licensed sportsmen were found significantly higher. There were significant differentiation between sportsman ids and being licensed at all sub-dimensions.Keywords: Sportsman id, healthy lifestyle behaviors
Collections