Geometri tutum ölçeği güvenirlik geçerlik çalışması ve bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VI ÖZET Doktora Tezi GEOMETRİ TUTUM ÖLÇEĞİ GÜVENİRLİK GEÇERLİK ÇALIŞMASI ve BİR UYGULAMA Recep BÎNDAK Dicle Üniversitesi Fen Bilimleri enstitüsü Matematik Anabilimdalı Danışman : Yrd.Doç.Dr.Cahit PESEN 2004, 121 sayfa Bu çalışmanın amacı lise öğrencüerinin geometriye yönelik tutumlarım ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Bu çalışma üç ana kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısım tutum ölçeği geliştirme ile ilgili temel kavramlar ve literatür verilmektedir, ikinci kısımda Geometri Tutum Ölçeği (GTÖ)'nin geliştirilmesi ve ölçeğin geçerlik güvenirliğine ilişkin bulgular sunulmuştur. Çalışmanın üçüncü kısmında lise öğrencileri için, geometri tutumu ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Verilerin analizinde korelasyon t testi, varyans analizi ve çok değişkenli teknikler kullanılmıştır. 46 maddeden oluşan taslak ölçek 113 öğrenciden oluşan pilot gruba uygulandı. Madde analizi sonuçlarına göre 6 madde silindi. Geri kalan maddelerden oluşan ölçek faktör analizi için 131 öğrenciye uygulandı. Madde analizi ve faktör analizi uygulandıktan sonra 46 maddelik taslak ölçekten 25 maddelik Likert tipi ölçek geliştirildi. Ölçeğin güvenirliğine ilişkin olarak, iç tutarlılık katsayıları, test tekrar test ve paralel formlar güvenirliği hesaplanmıştır. GTÖ'nin iç tutarlılığına Crobach alfa katsayısı ve madde kalan toplam korelasyonu teknikleri kullanılarak karar verildi. Tüm ölçek için Cronbach alfa katsayısı 0.942 olarak bulundu. Alt boyutlar için Cronbach alfa katsayıları sırasıyla 0.908, 0.836, 0.837 ve 0.702 olarak bulundu. Test yanlama güvenirliği 0.882 olarak bulundu. Test tekrar test güvenirlik analizleri iki hafta ve beş hafta arayla yapılmış ve güvenirlik katsayıları sırasıyla 0.755 ve 0.847 olarak bulunmuştur.Vli Ölçeğin geçerliliğine ilişkin olarak, yapı geçerliği, faktör analizi ve benzer ölçek geçerliliği hesaplanmıştır. Yapılan Faktör analizi sonucunda 25 maddeden oluşan GTÖ'yi oluşturan maddeler 4 faktörde toplanmıştır. Dört faktörün açıkladığı toplam varyans oranı %59.26 olmuştur. Tutum puanları ile geometri notlan arasında önemli korelasyon elde edilmiştir (r=474; p<0.01). GTÖ ile matematik tutum ölçeği arasında 0.621 (p<0.01) değerinde korelasyon bulunmuştur. Tutum puanları ile akademik basanlar arasındaki önemli korelasyonlar GTÖ ile matematik tutum ölçeği arasındaki yüksek ilişki ve faktör analizi sonuçlan ölçeğin yapı geçerliğini desteklemektedir. GTÖ'nin bir uygulaması için ölçek ve kişisel bilgileri elde etmeye yönelik anket formu okullarda ders saati içinde araştırmacı, ders öğretmeni veya okul idarecileri tarafından uygulanmıştır. Veriler 226 kız 547 erkek toplam 773 lise öğrencisinden elde edilmiştir. Bu araştırma bulgularından yola çıkılarak elde edilen nihai GTÖ, geçerliği ve güvenirliği yüksek bir ölçme aracı olarak değerlendirilmiştir. vm SUMMARY Doctorate Thesis STUDY of RELIABILITY AND VALIDITY WITH AN APPLICATION FOR GEOMETRY ATTITUDE SCALE Recep BÎNDAK University of Dicle Institute of Science Mathematics Program Supervisor : Assistant Prof.Cahit PESEN 2004, page 121 The aim of this study is to develop a valid and reliable a Likert type attitude scale to measure the attitudes of high school students towards geometry. This study mainly consists of three parts. The first part is the basic consepts and litterture about developing attitude scale were given. The second part is the pilot study, the Geometry Attitude Scale is improved and presented the finding about reliability and validity of this scale. The last part of present study, the prediction some personal variables on attitude toward geometry of high school students were examined. Corelations, t-tests, analiysis of variance and multiple variances techniques were used in data analyses A 46 itmes draft scale with different dimension was applied to a pilot group that consist 113 students. According to finding of item analysis 6 items are deleted. For factor analysis the remain scale was applied to 131 students. After application of item and factor analysis on the draft scale 46 items pilot form, a 25 items Likert type questionnaire was developed. To determine the reliability of the scale, the internal consistency cofficients, test retest reliability and parallel forms reliability have been estimated. Internal consistencies of the total scores were assessed by use of Cronbach alpha cofficient and item total (remainder) cerelation techniques. Cronbach alpha for the whole scale was found to be 0.942. Cronbach alpha for four sub-scale-dimension were found to be 0.908, 0.836, 0.837 and 0.702 respectively. It has a split-İA half reliability of 0.882T The test retest reliability cofficients of 0.755 and 0.847 were found for two and five week intervals, respectively. To determine the validity of the scale, structure validity, factor analiysis and similar scale validity have been estimated. Pearson product moment corelations were calculated between Geometry Attitude Scale (GAS) and geometry grades, and between GAS and math attitude scale. Positive and significants corelations cofficient were found. Factor analysis results revealed that the GAS containing 25 items loaded on four factors. Four factors were interpreted 59,26% of total original variance on scale scores. For the application of the scale Geometry attitude Scale and a questionnaire for demographic information were administred during a class hour either by the researcher herself, by teachers or by the school conselors. The data were collected from 226 female and 547 male totally 773 high school students. The final geometry attitude scale determined by means of the results of this study has been evaluated as a means of evaluation having high validity and reliability.
Collections