Show simple item record

dc.contributor.advisorGönen, Selahattin
dc.contributor.authorÇevik, Şahika
dc.date.accessioned2020-12-07T08:29:52Z
dc.date.available2020-12-07T08:29:52Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/114928
dc.description.abstractÇalışmada, üç kitapta bulunan toplam 1227 soru ile 2000-2008 ÖSS'de sorulan 192 fizik sorusu çözümlenmiştir. Çözümleme sonuçlarına göre; kitaplarda bulunan 1227 sorunun %87'si alt düzey bilişsel beceri gerektiren bilgi, kavrama ve uygulama basmağına ait sorulardan oluşurken, soruların %13'ü ise üst düzey bilişsel beceri gerektiren analiz, sentez ve değerlendirme basamaklarına ait olduğu görülmüştür. ÖSS'de sorulan 192 sorunun %57'si bilgi, kavrama ve uygulama basamakları gibi alt düzey bilişsel beceri gerektiren sorular olduğu, soruların %43'nün ise analiz, sentez ve değerlendirme gibi üst düzey bilişsel beceri gerektiren sorulardan oluştuğu saptanmıştır.
dc.description.abstractIn the study, a total of 1227 questions in three textbooks and 192 physics questions asked in ÖSS between 2000-2008 were analyzed. According to results obtained from the investigation; while %87 of 1227 questions in the textbooks belong to knowledge, comprehensive and application levels requiring lower cognitive skills, %13 of these questions belong to analysis, synthesis and evaluation requiring upper cognitive skills. It has been determined that %57 of 192 questions asked in the ÖSS require lower level cognitive skills such as knowledge, comprehensive and application steps, while %43 of these questions require upper level cognitive skills such as analysis, synthesis and evaluation steps.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaöğretim 9,10 ve 11. sınıf fizik ders kitaplarında bulunan fizik soruları ile 2000-2008 yıllarında ÖSS`de sorulan fizik sorularının bloom taksonomisi açısından incelenmesi ve karşılaştırılması
dc.title.alternativeInvestigate and compare questions in year 9th, 10th and 11th classes? physics textbooks prepared by the Ministry of National Education (MEB) during 2000-2008 period and Physics questions asked in the University Entrance Examination (ÖSS) in the same period by using context analysis to analysis program targets and target behaviors according to the cognitive domain of Bloom Taxonomy
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentFizik Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid359930
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDİCLE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid275408
dc.description.pages130
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess