V-diyagramları`nın 10. sınıf öğrencilerinin `Mekanik dalgalar` konusundaki başarılarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fizik gibi soyut kavramlar içeren derslerde, öğrencilerin fiziksel olayları doğru bir şekilde anlayabilmeleri ve bu olayların uyduğu ilke, kuram ve yasaları daha iyi öğrenebilmeleri için, laboratuar desteği kaçınılmazdır. Fizik derslerinde kullanılan laboratuar yöntemi, olgular ile kuramsal bilgi arasındaki anlamlı ilişkinin gelişimine aracılık ederek anlamlı öğrenmeye yardımcı olur. Laboratuar çalışmalarında kullanılan anlamlı öğrenme tekniklerinden biri de V-Diyagramları'dır. V-Diyagramları oluşturulurken kavram ağı, kavram haritası ve anlam çözümleme etkinliklerine yer verilmesi kavramsal öğrenme açısından oldukça önemlidir. Bu diyagramlar yardımıyla öğrenci bilgi edinme ve edindiği bilgiyi sorgulamada deneyim kazanır.Bu çalışmada, V-Diyagramları'nın deneysel öğrenme açısından önemi, bu diyagramların teorik bilgiler ile laboratuar uygulamaları arasındaki ilişkiyi ortaya koymadaki işlevi, anlamlı öğrenmeye katkısı ve nasıl hazırlandığı konuları üzerinde duruldu. Çalışmada ön-test ve son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bu çalışmanın amacı, 10. Sınıfta okutulan dalgalar ünitesi ile ilgili yapılan deneylerde V-Diyagramları kullanımının öğrencilerin başarılarına etkisini araştırmaktır. Çalışma 2010-2011 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Diyarbakır ili merkezinde faaliyet gösteren Selahattin Eyyubi Anadolu Lisesi'nin 10. sınıflarında öğrenim gören 68 öğrenci üzerinde yürütüldü. Bu sınıflardan deney ve kontrol grupları oluşturuldu. Deney ve kontrol grupları belirlenirken öğrencilerin I. dönem fizik ders notları ve uygulanan ön test sonuçları göz önüne alındı.Çalışma süresince deney grubuna V-Diyagramı tekniği uygulanırken, kontrol grubuna geleneksel laboratuar yöntemi uygulanmıştır. Bu çalışmada öğrenci başarılarındaki değişimleri belirlemek için, dalgalar ünitesinin kapsadığı konularla ilgili çoktan seçmeli 30 sorudan oluşan bir başarı testi ile boşluk doldurma ve doğru-yanlış sorularından oluşan 20 soruluk bir kavram testi, ön-test ve son-test olarak uygulandı. Çalışma sonunda bu testlerden alınan puanlar karşılaştırıldığında, V-Diyagramları'nı kullanan deney grubu öğrencilerinin, geleneksel laboratuar yöntemini kullanan kontrol grubu öğrencilerine göre daha başarılı oldukları görüldü (P<0.05). Bu testlere ek olarak deney grubu öğrencilerine, V-Diyagramları ile ilgili görüşlerini belirlemek için, ?V-Diyagramı Öğrenci Görüşleri Anketi? uygulandı. Bu anket incelendiğinde, öğrencilerin V-Diyagramları'nı kullanarak deney yapmaktan zevk aldıkları ve V-Diyagramları'nı kavram öğrenmede, anlamlı ve düzenli bilgiler oluşturmada faydalı bir teknik olarak buldukları görüldü.Anahtar kelimeler: Fizik Eğitimi, V-Diyagramı, Kavram Haritası, Kavram Ağı, Başarı, Mekanik Dalgalar. In order to make students understand physical subjects correctly and learn principles, theories and laws better which are suitable for these subjects the support of laboratory is inevitable in subjects like Physics that has abstract concepts. Laboratory methods used in physics classes, mediates the development of meaningful relationships between facts and theoretical knowledge to help meaningful learning. V- Diagrams are one of the meaningful learning techniques that are used in laboratory studies. While creating V-Diagrams it is very important to use network concept, concept map and meaning analysis activities for conceptual learning. With the help of these diagrams student can have the experience of obtaining information and interrogating this information.In this study it is focused on issues like the importance of V-Diagrams for experimental learning, function of these diagrams for showing relationship between theoretical knowledge and laboratory applications, contribution of V-Diagrams to meaningful learning and how they are prepared. In the study quasi-experimental design with pre-test and post-test control groups were used. The purpose of this study is to investigate the effect of using V-Diagrams for the success of students in experiments carried out in `Waves? Unit thought in 10th grade. The study was carried out with 68 students in four different classes in 2010-2011 Academic Years - Spring Semester in Selehattin Eyyubi Anatolian High School that is located in the city center of Diyarbakır.Experimental and control groups were formed of these classes. Grades of students in Physics course in first semester and pre-test results were taken into consideration while determining experiment and control groups.During the study period while V-Diagram technique was applied to the experimental group, the traditional laboratory method was applied to the control group. In this study in order to determine the changes in the success of students an achievement test consisting of 30 multiple-choice with the subject of `Waves Unit? and a concept test that consisted of 20 questions with true-false and fill in the blanks sections were applied as pre-test and post test. At the end of study when the scores of these tests were compared it was observed that experimental group students that used V-Diagrams were more successful than the control group students that used traditional laboratory methods (P <0.05). In addition to these tests `V-Diagram Student Feedback Survey` was applied to experimental student group in order to determine their views on V-diagrams. When this study was examined it was seen that students enjoyed doing experiments with using V-Diagrams and they found V-Diagrams as a useful technique in concept learning and creating meaningful and regular information.Key words: Physical Education, V-Diagram, Concept Map, Network Concepts, Success, Mechanical Waves.
Collections