Örgütsel bağlılık ve tükenmişlik ilişkisi: Eğitim sektöründe bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerde örgütsel bağlılık ve tükenmişlik algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca demografik değişkenler bilgi formunda yer alan değişkenlerin, örgütsel bağlılık ve tükenmişlik üzerinde anlamlı bir farklılığa sebep olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın birinci bölümünde çalışmanın amacı, önemi ve problem hakkında bilgiler verilmiştir.İkinci bölümünde örgütsel bağlılık ve tükenmişlikle ilgili genel bilgiler verilmiştir: Örgütsel bağlılıkla ilgili örgütsel bağlılığın tanımları, örgütsel bağlılığın önemi, örgütsel bağlılık yaklaşımları, örgütsel bağlılığı etkileyen faktörler, örgütsel bağlılığın sonuçları konularında bilgi verilmiştir. Tükenmişlikle ilgili tükenmişlik kavramının tanımı, tükenmişlik boyutları, tükenmişliğin belirtileri, tükenmişliği etkileyen faktörler, tükenmişliğin birey ve örgütler üzerindeki etkileri, tükenmişliğin sonuçları ve tükenmişlik ile baş etme yolları konularında bilgi verilmiştir.Üçüncü bölümde ise araştırmanın yöntemi anlatılmıştır. Araştırmanın evreni ve örneklemi, veri toplama araçları, verilerin analizi ve araştırma modeli konuları açıklanmıştır. Araştırma evrenini 2011?2012 öğretim yılında İzmir ili ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında İzmir ilinde bulunan yirmi ilköğretim okulunda uygulanan ölçeklerden 191'i değerlendirmeye alınmıştır. Verilerin toplanmasında, demografik bilgiler formu dışında, çalışanların örgütsel bağlılığı ve tükenmişlik düzeylerini belirlemek amacıyla iki ayrı ölçekten yararlanılmıştır.Dördüncü bölümde araştırma bulgularından söz edilmiştir. Örgütsel bağlılık ile tükenmişlik arasındaki ilişkiye bakıldığında aralarında çok güçlü ve negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Yapılan araştırmada öğretmenlerin MEB'de çalışma süresi ve yaşı ile örgütsel bağlılık ve tükenmişlik düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş; buna karşılık medeni durumu, cinsiyet ve eğitim düzeyi ile örgütsel bağlılık ve tükenmişlik düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. The aim of this work is to examine the relationship between organizational commitment and burnout among the school teachers. In addition, whether the variables on the Personal Information Form cause a meaningful difference on the Organizational Commitment and Burnout is searched. In the first section of research, some information is given about purpose of study, significance of research and problem.In the second section, general information is given related to organizational commitment and burnout: Related to organizational commitment; organizational commitment definitions, significance of organizational commitment, approachs of organizational commitment, factors which affect organizational commitment, and results of organizational commitment are explained. Related to burnout; burnout definitions, approachs of burnout, symptoms of burnout, factors which affect burnout, effects of burnout, and results of organizational commitment are explained.In the third section, method of research is explained. Some subjects such as data collection, survey analysis, research model, universe, sampling and sample size are explained. The universe of the study consists of teachers that work in the primary schools during 2011-2012 academic year in Izmir. 191 survey form from 20 primary schools that were chosen randomly formed up the sample of the study. The Personal Information Form, Organizational Commitment Scale, Burnout Inventory used in this work.In the fourth section research findings are discussed. A meaningful relation is found between organizational commitment and burnout that high level and negative side. It has also been found out that the perception of organizational commitment and burnout were differs by the variables of age and duration of employment; but they were not differs by the variables of marital status, gender, education.
Collections