Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin psikolojik yıldırmaya ilişkin algıları(Diyarbakır ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanların bir arada çalışmaları ile birlikte ortaya çıkan örgütsel yaşam, beraberinde birçok sorunu doğurmuştur. Günümüzde örgütleri meşgul eden bu sorunlardan en önemlisi psikolojik yıldırmadır. Yasal mevzuatın sıkı gelişimi ile birlikte iş yerlerinde çalışanların direk fiziksel saldırılara maruz kalmaları önlenmiş, ancak modern çağın saldırı yöntemlerinden biri olan psikolojik saldırıları ortaya çıkarmıştır. Önceleri sadece üstlerin astlara uyguladığı bir yıldırma yöntemi olan psikolojik yıldırma, zamanla çalışanların kendi aralarında uyguladıkları, astların üstlere uyguladıkları psikolojik yıldırmalar olmak üzere çeşitlenmiştir. Gittikçe artan, çeşitlenen psikolojik yıldırma olayları iş yerlerinde verimliliğin düşmesine neden olmuştur. Bir tür virüs gibi örgüte bulaştığında örgütün çalışma atmosferini yerle bir eden psikolojik yıldırma ile etkin mücadele günümüzde daha fazla yakıcı hale gelmiştir.Günümüzde çok fazla öğretmenin psikolojik yıldırmaya maruz kaldığı görülmektedir. Kamu örgütlerinden biri olan Milli Eğitim Kurumları bünyesinde çalışan öğretmenlerin, çalışma koşullarının iyileştirilmesi gelecek nesillerin sağlıklı olması açısından önemlidir. Öğrenciler ile direk etkileşim içinde olan ve öğrencilerin kendilerine model olarak aldıkları öğretmenlerin gerek fiziksel gerekse ruhsal açıdan en iyi ortamda çalışmaları gerekir. Sağlıksız koşullarda ve yüksek gerilim altında çalışan öğretmenlerin performansları düşmekte, öğrencilere karşı verimli olamamaktadırlar. Bu da başarısız bir toplumun oluşmasına neden olmaktadır.Bu araştırmanın amacı; orta öğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin psikolojik yıldırmaya ilişkin algılarının belirlenmesi, bu algıların bazı değişkenlere göre değişip değişmediğinin tespit edilmesidir. Araştırmanın veri kaynağını hazırlanan anket yardımıyla toplanan veriler oluşturmaktadır. Anket; Diyarbakır ilinde, Milli Eğitim Bakanlığı?na bağlı liselerde görev yapan 312 öğretmene uygulanmıştır. Anket ile toplanan veriler SPSS istatistik programında kodlanmış, yine bu program ile verilere ilişkin değerler tablolaştırılarak verilmiştir.Araştırmanın sonuçlarına göre ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin psikolojik yıldırmaya ilişkin algıları düşük düzeyde çıkmıştır. Öğrenim durumunun psikolojik yıldırmayı algılamada etkili olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet, medeni durum, kıdem yılı gibi diğer değişkenler ile psikolojik yıldırma arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Anahtar Kelimeler: Mobbing, Psikolojik şiddet, Psikolojik yıldırma, Ortaöğretim Kurumları Organizational life, which emerges with people working together, has given rise to many problems with it. Nowadays, the most important one of these problems that engaging organizations is mobbing. With the tightly development of legislation in the workplaces, direct exposure to physical attacks to employees is prevented, but it revealed that one of the the psychological attacks ways of the modern era attack. Previously, the only method of psychological intimidation was the one that was applied by superiors to subordinates, in progress of time it has diversified as the same psychological implementation between employees and applied by subordinates to superiors. Increasingly diversified events of mobbing in the workplace has led to a decrease in productivity. The struggle with psychological intimidation which infects with the organization such as a virus and which destroyed the work atmosphere of the organization has become more and more burning.Nowadays, a lot of teachers are exposed to the psychological intimidation. The improvement of working conditions of the teachers who are employed by the National Education Institutions as one of the Public organizations is important for future generations to be healthy. The teachers that interact directly with the students and as a model for their students must have the best work environment both physically and spiritually. The performance of teachers working under unhealthy conditions and high tension is reduced and they can not work effectively with students. This, in turn leads to the formation of an ineffective society.The purpose of this study is to determine the perceptions the teachers working in secondary schools about psychological intimidation and to identify if these perceptions vary in some variables.The data is collected by a questionnaire prepared by the data source of the study. The questionnaire was implemented to 312 teachers working in secondary schools under the Ministry of Education in the province of Diyarbakir. The data collected through questionnaires was coded and tabulated values of the data by the statistical program SPSS.According to the survey, the teachers working in secondary schools have low levels of perceptions of psychological intimidation. Education has been found to be effective in detecting the status of mobbing. Between psychological intimidation and sex, marital status, seniority, as well as other variables, a significant relationship could not be found.Key Words: Mobbing, psychological violence, psychological intimidation, secondary schools
Collections