Kur`ân`ın Selefî yorumu: İbn `Useymîn örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İslâm toplumları içinde tarih boyunca Selefilik, bir ekol olarak varlığını sürdürmüş ve çeşitli İslâmî ilimlere yaklaşımları araştırmalara konu olmuştur. Yirminci yüzyılda selefî anlayışın önemli bir siması olan İbn 'Useymîn, tefsîr sahasında önemli bir eser olan `el-Kenzu's-Semîn fî Tefsîri İbn 'Useymîn` adlı eseri miras olarak bırakmıştır. İbn 'Useymîn, bu tefsîrinde te'vîl karşıtlığını esas alarak İslâm düşünce tarihinin bir zenginliği sayılabilecek felsefe ve kelâma yönelik eleştirileri devam ettirmiştir. Daha çok Ahmed b. Hanbel, İbn Teymiyye, İbn Kayyim el-Cevziyye, İbn Kesîr, Muhammed b. Abdülvehhâb, Abdurrahmân es'Sa'dî, Muhammed Emîn eş-Şınkîtî ve Abdul'azîz b. Bâz'ın tesiri altında kalmıştır. İsimleri sayılan alimler arasında ise İbn Teymiyye'nin ismi daha çok öne çıkmıştır. Onun tefsîrini şekillendiren İbn Teymiyye'nin akîdesi olmuştur.İbn 'Useymîn'in tefsîrinde akâid konularının detaylı bir şekilde işlendiğini görmek mümkündür. Bu sebeple tefsîri rivâyet tefsîri olmaktan daha çok dirâyet tefsîri görünümündedir. Ayrıca sıfat âyetlerinin tefsîrine çok yer vermiş, haberî sıfatların teşbîh ve ta'tîle düşmeden zahire göre yorumlanması gerektiği konusundaki duruşunu hiç bozmamıştır. Hatta itikâdî konularda te'vîle başvuran kelam mezheplerini bid'ât ehli olarak nitelemekten çekinmemiştir.el-Kenzu's-Semîn yöntem olarak Kur'ân, sünnet ve selef kavli ile tefsiri esas almakla beraber Kur'ân metninin dil açısından nasıl anlaşıldığını göstermesi açısından rivayet ve dil tefsiri nitelemesini de hak etmektedir. İbn 'Useymîn'in selefî düşüncesi özellikle akîde ve fıkhın da bazı furûî meselelerine bariz bir şekilde aksetmiştir. Îmân, tevhîd, Allah'ın isim ve sıfatları, haberî sıfatlar, bid'ât olan fiiller, şefâat, istiğâse ve tevessül gibi konuların açıklamasına gerekli hassasiyeti tefsîrinin her yerinde göstermiştir. Sonuç olarak el-Kenzu's-Semîn tefsiri Kur'ân'ı anlama noktasında selefî bakışın kodlarını yansıtması bakımından araştırmacılara yeterli oranda katkı sunma imkanını haizdir. Salafism in Islamic communities during history, has continued its existence as an ecale and it has been mentioned in several Islamic sciences. İbn 'Useymîn is regarded as an important fifure in Salafism in 20th century, handed down the book, el-Kenzu's-Semîn fî Tefsîri İbn 'Useymîn, which is an important work in comment field.He, in this comment based on against gloss and he maintained against philosophy and kalam that are regarded wealthy of Islamic thought history. He was under the inflvence of Ahmed bin Hanbel, Ibn Teymiyye, Ibn Kayyım el-Cevziyye, Ibn Kesir, Muhammed bin Abdülvahhab, Abdurrahmân es-Sa'dî, Muhammed Emîn eş-Şınkîtî and Abdulaziz bin Baz. Among these scholars who were mentioned, Ibn Teymiyye put himself forward. The religious faith of Ibn Teymiyye shaped his comment.It is possible to see the topic of religious faith was sorutinized in his comment that is why his comment is viewed wisdom rather than story based. Also he made a point of comment of adjectival verse of the Koran. He never changed his position about intergretation of simile must be commented to apparent moreover. He described Muslims as ehl-i bidat and vaid in the fields of faith because of their behauiours.Mean while, the most striking point in his perception of comment is that he used componions of prophoet Muhammed, the tabiu and the words of them under the name of `predecessor words`. Namely, his basic emphasis of the conception of Salafî comment is related to how the Koran was interpreted by Salaf-i Salih.Our glassator's Salafî idea explicitly reflected the issues about belief and Islamic law. He showed sensitivity in all pacts of the commentsuch as faith, belief, oneness, the names of Allah and intercession. He continuously took into consideration the relation between belief and good work in his book. He insisted on dividing oneness (Tewhid) into three parts. He often put emphasison oneness especially about worshig and Godhead
Collections