Orta öğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri (Diyarbakır örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaöğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu nedenle ortaöğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin gerçekleştirilen rehberlik hizmetlerine bakış ve değerlendirmelerinde cinsiyet, kıdem, mezun oldukları alan, okul türü, öğrenim düzeyi, öğrenci sayısı, görev türü değişkenlerine göre anlamlı bir fark olup olmadığı araştırılmıştır.Araştırmanın evrenini 2011-2012 öğretim yılında Diyarbakır il merkezindeki 48 resmi ortaöğretim kurumu oluşturmaktadır. Araştırmanın evreninin sayısının kısıtlı olması nedeniyle tümü örnekleme alınmıştır. 48 resmi ortaöğretim kurumu içerisinden 44'üne ulaşılmıştır. Araştırmada veriler, Özdemir (2008) tarafından geliştirilen ve uygulanan veri toplama aracına üç açık uçlu soru geliştirilip eklenerek oluşturulan veri toplama aracı ile elde edilmiştir. Veri toplama aracı yirmi dokuz madde ve üç açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Araştırmada verilerin çözümlenmesi için T testi, Anova, Frekans, Yüzdelik, Aritmetik ortalama, Tek yönlü varyans analizi, standart sapma ve nitel kısım içinde içerik analizi işlemleri yapılmıştır.Araştırma sonucunda ortaöğretim kurumlarında en fazla öğrencilerin kişisel sorunları, okul ve ders başarısı ve öğrenci sorunlarıyla ilgili olarak yardıma ihtiyaç duyulduğu ve hizmet verildiği görülmüştür. Oryantasyon, akran eğitimi ve veli görüşmeleri konularında verilen hizmetlerin daha az olduğu saptanmıştır. Rehberlik hizmetlerinin etkililiği açısından öğrenci-veli-yönetici işbirliği ve hizmet içi eğitim konularında daha fazla hizmetin verilmesi gerektiği saptanmıştır. Disiplin sorunlarına ilişkin hizmetlerle ilgili çok ciddi boyutlarda bir sorunun olmadığı görülmüştür. Alan seçimi ve meslek tanıtımı, okul-aile işbirliği, hizmet içi eğitim ve seminerler konusunda rehberlik hizmetleri sunulmasına ihtiyaç duyulduğu ortaya çıkmıştır.Yapılan tek yönlü varyans analizine göre ortaöğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin eğitsel ve kişisel rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşlerinde cinsiyet, mesleki kıdem, mezun oldukları alan, okul türü, öğrenim durumu ve öğrenci sayısı değişkenlerine göre anlamlı bir fark saptanmamış; görev değişkenine göre anlamlı bir fark saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Ortaöğretim, yönetici, rehberlik hizmetleri. The porpose of this study is to determine the views of directors working in secondary school about guidance services. Therefor it is studied whether there is a significant difference in perception and evaluation of directors working in secondary schools about the applied guidance services according to variables such as the gender, seniority, university degree from which they graduate, school types in which they work, education level, the number of students, and type of task.48 official secondary schools in Diyarbakır city center in academic education year of 2011-2012 from the basis of the study. As the area of the study is restricted all items have been sampled. 44 of the 48 official secondary schools were reached. The data in the study was obtained with the scale which was formed by adding 3 open-ended questions to the data collection tool developed by Özdemir (2008). Data collection tool consist of twenty nine items and three open-ended questions. In the study to analyse the data T test, Anova, Frequency, Percentage, Arithmetic mean, the one way analysis of variance and Standart deviation were carried out and for the qualitative part content analysis was performed.At the end of the study it is observed that guidance services in the secondary schools are generally needed and served for students personal problems, school-course success and student problems. It is noticed that services given for issues like orientation, peer education and parent interviews are in lower level. It is determined that for the effectiveness of the guidance services a comprehensive service should be given both student-parent-administrator collaboration and in-service training. It is observed that there is no serious problem concerning services about this disciplinary problems. It is discovered that guidance services should be given for the issues like field selection-job presentation, school-family collaboration, in-service training and seminars.According to the one-way analysis of variance there is no significant difference detected in the views of directors working in secondary schools about the educational and personal guidance services according to variables such as the gender, seniority, university degree from which they graduated, school types in which they work. Educational level the number of students but a significant difference according to the task varriance was observed.Keywords: Secondary Education, Training Managers, Guidance Services.
Collections