Ortaokul matematik öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerini kullanma düzeylerine ilişkin yeterlik algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ile ortaokul matematik öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerini kullanma düzeylerine ilişkin yeterlik algıları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Diyarbakır ili merkez ilçelerindeki 38 ortaokulda görev yapan 154 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Tarama (survey) modellerinden genel tarama modelinin kullanıldığı araştırmada veriler, ?Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Tekniklerine İlişkin Yeterlik Algıları (AÖDYA) Ölçeği` ve Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Tekniklerini Kullanma Düzeyi (AÖDKD) Ölçeği` ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler (frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma), bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskal Wallis H, Mann Whitney U, Scheffe ve LSD testleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir:?Matematik öğretmenlerinin öğrenci ürün dosyası (portfolyo), proje/performans görevi, yapılandırılmış grid, gözlem ve görüşme tekniğine ilişkin yeterlik algılarının ?oldukça yeterliyim?; öz/akran/grup değerlendirme, dereceli puanlama anahtarı (rubrik), tutum ölçeği ve kontrol listesine ilişkin yeterlik algılarının ise ?orta düzeyde yeterliyim? düzeyinde olduğu saptanmıştır.?Matematik öğretmenleri proje/performans görevi, gözlem ve görüşme tekniğini ?sık sık?; öğrenci ürün dosyası, öz, akran ve grup değerlendirmeyi ?bazen?; yapılandırılmış grid, dereceli puanlama anahtarı, tutum ölçeği ve kontrol listesini ise ?nadiren? düzeyinde kullandıkları tespit edilmiştir.?Matematik öğretmenlerinin öğrenci ürün dosyası, proje/performans görevi, yapılandırılmış grid, gözlem tekniği, dereceli puanlama anahtarı, tutum ölçeği ve kontrol listesine ilişkin yeterlik algıları ?cinsiyet? değişkeni açısından anlamlı bir farklılık göstermezken, görüşme tekniği ve öz/akran/grup değerlendirmeye ilişkin yeterlik algılarının anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir.?Matematik öğretmenlerinin yapılandırılmış grid ve kontrol listesine ilişkin yeterlik algıları ?kıdem? değişkeni açısından anlamlı bir farklılık göstermezken, öğrenci ürün dosyası, proje/performans görevi, gözlem tekniği, görüşme tekniği, öz/akran/grup değerlendirme, dereceli puanlama anahtarı ve tutum ölçeğine ilişkin yeterlik algılarının anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir.?Matematik öğretmenlerinin öğrenci ürün dosyası, proje/performans görevi, yapılandırılmış grid, gözlem tekniği, görüşme tekniği, öz/akran/grup değerlendirme, dereceli puanlama anahtarı, tutum ölçeği ve kontrol listesine ilişkin yeterlik algıları ?hizmet içi eğitim alma durumu? değişkeni açısından anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı tespit edilmiştir.?Matematik öğretmenlerinin AÖDYA Ölçeği'nin tamamına ilişkin görüşlerinin ?oldukça yeterliyim? ve AÖDKD Ölçeği'nin tamamına ilişkin görüşlerinin ise `bazen` düzeyinde olduğu saptanmıştır. Bunun yanında öğretmenlerin, AÖDYA ve AÖDKD Ölçekleri'nin tamamına ilişkin görüşleri ?cinsiyet? ve ?hizmet içi eğitim alma durumu? değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık göstermezken, ?kıdem? değişkeni açısından anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Ölçme ve Değerlendirme, Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri, Yeni İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı, Matematik Öğretmenleri, Program Değerlendirme. In this research, the aim is to determine the competency perceptions of secondary school mathematics teachers on the level of the use of alternative measurement and evaluation techniques. Sampling of the research is made of 154 mathematics teachers working at 38 different secondary schools which are in Diyarbakır City. In the research, general survey model, one of the survey models, is used and data is obtained by ?Competency Perceptions about Alternative Measurement and Evaluation Techniques Scale? and ?The Level of The Use of Alternative Measurement and Evaluation Techniques Scale?. In order to analyze the data obtained from the research, descriptive statistics (frequency, percentage, arithmetic mean, standard variation), independent sampling t-test, one-way analysis of variance, Kruskal Wallis H, Mann Whitney U, Scheffe and LSD tests are used. The findings of the research can be summarized as: ?It was determined that competency perceptions of mathematics teachers about portfolio, project/performance study, structured grid, observation and interview techniques is at the level of ?I am considerably competent?; their competency perceptions about self/peer/group evaluation, rubric, attitude scale and control list is at the level of ?I am medium level competent?. ?It was determined that mathematics teachers use project/performance study, observation and interview techniques ?often?; portfolio, self/peer/group evaluation ?sometimes?; structured grid, rubric, attitude scale and control list ?rarely?. ?It was determined that competency perceptions of mathematics teachers about portfolio, project/performance study, structured grid, observation technique, rubric, and attitude scale and control list didn?t significantly vary according to the variable of ?sex? while there was significant difference in the perceptions about interview technique and self/peer/group evaluation. ?It was determined that competency perceptions of mathematics teachers about structured grid and control list didn?t significantly vary according to the variable of ?seniority? while there was significant difference in the perceptions about portfolio, project/performance study, observation technique, interview technique, self/peer/group evaluation, rubric, attitude scale .?It was determined that competency perceptions of mathematics teachers about portfolio, project/performance study, structured grid, observation technique, interview technique, self/peer/group evaluation, rubric, attitude scale and control list ?in-service training level? didn?t significantly vary. ?It was determined that mathematics teachers? views about the whole of ?Competency Perceptions about Alternative Measurement and Evaluation Techniques Scale? was at the level of ?I am considerably competent? and their views about the whole of ?The Level of The Use of Alternative Measurement and Evaluation Techniques Scale? is at the level of ?sometimes?. Besides that, it was determined that while their views didn?t vary about the whole of ?Competency Perceptions about Alternative Measurement and Evaluation Techniques Scale? and ?The Level of The Use of Alternative Measurement and Evaluation Techniques Scale? in terms of the variables of ?sex? and ?in-service training level?, their views significantly varied in terms of ?seniority?.Key Words: Measurement and Evaluation, Alternative Measurement and Evaluation Techniques, New Primary Mathematics Class Education Program, Mathematics Teachers, Program Evaluation.
Collections