Ortaokullarda görevli öğretmenlerin ruhsal liderliğe ilişkin algıları (Diyarbakır ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ortaokullarda görevli öğretmenlerin ruhsal liderliğe ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre nasıl olduğunu ortaya çıkartmayı amaçlamıştır.Araştırmanın evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır il merkezindeki resmi 90 ortaokulda görev yapan 2893 öğretmen oluşturmaktadır. Evrenden random yöntemiyle seçilen 29 ortaokul belirlenmiş ve bu okullarda görevli 400 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu okullara gidilerek anketler uygulanmış, ancak eksiksiz olarak doldurulan 389 anket değerlendirmeye alınmıştır. Bu araştırmanın veri toplama aracı, Fry (2007) tarafından geliştirilen ve Kurtar (2009) tarafından Türkçe? ye uyarlanan 40 madde ve 9 alt boyuttan oluşan ?Ruhsal Liderlik Ölçeği?dir. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 20.0 programı kullanılmıştır. Verilerin analizi ve yorumunda frekans, aritmetik ortalama, t-testi, varyans analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir.Araştırma sonucunda ulaşılan önemli bulgular şunlardır:1.Ortaokul öğretmenlerinin ruhsal liderliğin; vizyon, umut, özveri, üyelik, verimlilik, örgütsel bağlılık ve yaşamsal memnuniyet alt boyutlarına ilişkin algıları ?orta düzeyde katılıyorum?; ruhsal yaşam ve anlam alt boyutlarına ilişkin algıları ise ?çok katılıyorum? olarak saptanmıştır.2.Ortaokullarda görevli öğretmenlerin ruhsal liderliğin; örgütsel bağlılık ve üyelik alt boyutlarına ilişkin algıları ?öğrenim durumu?na göre anlamlı fark göstermektedir.3.Ortaokullarda görevli öğretmenlerin ruhsal liderliğin; verimlilik ve umut alt boyutlarında, ?alan? değişkenine göre fen bilimleri alanındaki öğretmenler ile sosyal bilimler arasındaki öğretmenlerin algıları arasında anlamlı fark olduğu saptanmıştır.4.Ortaokullarda görevli öğretmenlerin ruhsal liderliğin; anlam, ruhsal yaşam, verimlilik, yaşamsal memnuniyet ve üyelik alt boyutlarına ilişkin algıları; ?cinsiyet? değişkenine göre anlamlı fark göstermektedir. 5.Ortaokullarda görevli öğretmenlerin ruhsal liderliğin; özveri, anlam, üyelik, ruhsal yaşam ve örgütsel bağlılık boyutlarında okul büyüklüğü değişkenine göre algıları arasında anlamlı fark saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Liderlik, ruhsal liderlik, ruhsallık, eğitimde ruhsal liderlik The aim of this study is to investigate the secondary school teachers? perceptions about spiritual leadership in terms of some variables.The population consists of 2893 teachers working in 90 formal secondary schools in the city centre of Diyarbakır in 2012 and 2013 academic year. 29 secondary schools are choosen from the research population with random sampling method and 400 teachers have consisted of the sample. Those 29 secondary schools have been visited and questionnaires have been delivered to the sample. However, 389 of those questionnaires have been answered completely and they have been used for the analysis.The ?Spiritual Leadership Scale? is used in this research has been developed by Fry (2007) and adapted to Turkish language by Kurtar (2009), consists of 40 items and 9 sub-dimensions. The data evaluated using SPSS 20.0 (Statistical Package for the Social Sciences) software. For data analysis frequency, arithmetic average, T-test, variance analysis is used. The significance level was set at 0.05.The important findings of the study are ;1.Secondary school teachers? perceptions about spiritual leadership; in the sub dimensions of vision, hope/faith, altruistic love, membership, productivity, organizational commitment, and satisfaction with life is at ?medium level? and for the meaning and inner life dimension at the ?strongly agree? level.2.In terms of education level meaningful difference is determined among secondary school teachers? perceptions for the spiritual leadership sub dimensions of organizational commitment and membership 3.In terms of major variable meaningful difference is determined in secondary school teachers? levels of perceptions for the spiritual leadership sub dimensions of productivity and hope.4.In terms of gender meaningful difference is determined in secondary school teachers? perceptions for the spiritual leadership sub dimensions of meaning, membership, inner life, productivity and satisfaction with life.5.In terms of the number of teachers at the school meaningful difference is determined among secondary school teachers? perceptions for the spiritual leadership sub dimensions of altruistic love, meaning, membership, inner life and organizational commitment.Key Words: Leadership, spiritual leadership, spirituality, spiritual leadership in education.
Collections