Çocukluk çağı travmaları, bilişsel duygu düzenleme ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi: Diyarbakır ve Mardin örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Cinsel, fiziksel ve duygusal açılardan bakılan çocukluk çağı travmaları, bireyin hayatını kısa ve uzun vadede etkilemekte olduğu bilinmektedir. Bunun yanı sıra sadece bireyleri değil toplumun genelini etkisi altına almaktadır. Bu çalışmanın amacı; çocukluk çağı travmaları, bilişsel duygu düzenleme ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca bu kavramların psikolojik semptomların varlığına olan etkisine de bakılacaktır.Araştırmanın örneklemi Diyarbakır ve Mardin illerinden çalışmaya gönüllü katılan 18 yaş üstü bireylerden oluşmaktadır. Katılımcılara; Sosyo-Demografik Bilgi Formu, çocukluk döneminde maruz kalınan ihmal ve ya istismar yaşantılarının tespit edilebilmesi adına Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, olumsuz ve ya zor bir durumla başa çıkmaları adına kullanılan adaptif olan ve adaptif olmayan bilişsel duygu düzenleme stratejilerinin belirlenmesi amacıyla Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri Ölçeği verilmiştir. Ayrıca yaşamda karşı karşıya kalınan meydan okumaları yönetme olarak tanımlanan psikolojik iyi oluş kavramını incelemek adına Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ve psikopatolojik değerlendirme aracı olan Kısa Semptom Envanteri kullanılmıştır.Araştırmada kullanılan ölçeklerin toplam puanları ve alt boyut puanları elde edilerek konu hakkında gerekli analizler yapılmıştır. Korelasyonel olarak tasarlanan araştırmanın hipotezlerini sınamak adına Bağımsız Örnek t Testi, Varyans Analizi, Korelasyon Analizi, Regresyon Analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda çocukluk çağı travmaları, bilişsel duygu düzenleme ve psikolojik iyi oluş arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği ve Kısa Semptom Envanteri ile değerlendirilen semptomların Psikolojik İyi Oluş Ölçeği puanları üzerindeki etkisini değerlendirebilmek adına uygulanan Doğrusal Regresyon Analizi sonucu istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Childhood traumas, which are taken from sexual, physical and emotional aspects, are known to effect the life of the individiual in short and long term. In addition, it should be considered as a general problem that has impact on the general public, not on individuals per se. The aim of this study is to investigate the relations among childhood traumas, cognitive emotion regulation strategies and psychological flourishing (psychological health). And the presence of psychological symptoms in these concepts will be examined.The sample of the research consisted of individuals over 18 years of age who participated voluntarily from Diyarbakır and Mardin. Childhood Trauma Questionnaire was given to participates in order to identify experiences neglect and abuse, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire was used to determine adaptive and non-adaptive cognitive emotion regulation strategies used to deal with negative or difficult situation. In addition, Psychological Flourishing Scale was used to examine the concept of psychological well being defined as managing challenges in the life of individuals.The total and the sub-dimension scores obtained from the scales were analyzed separaely. In order to test hypothesis of the study Independent Sample t Test, correlation analysis, variance analysis and regression analysis were used. It was found that there were statistically significant relations among childhood traumas, cognitive emotion regulation and psychological flourishing. In addition, the results of linear regression which was applied to evaluate the effects of Childhood Trauma Questionnaire, Cognitive Emotion Regulation Scale and Short Symptom Inventory on Pscyhological Flourishing Scale scores were found statistically significant.
Collections