Kurtuba Ulu Câmiinin tezyinatına genel bakış
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kurtuba Ulu Câmii, erken batı İslâm mimarisinin bir başyapıtı olduğu gibi, kendinden sonragelen pek çok câmiyle beraber, Hıristiyan egemenliğinden sonra da Müdeccen (Mudejar)sanat olarak sarayları ve kiliseleri hem mimârî hem de tezyinî açıdan etkilemiştir.`Kurtuba Ulu Câmii'nin Tezyînatına Genel Bakış` adlı bu çalışma, dört kısımdanoluşmaktadır. İlk kısımda, Endülüs'ün siyasi ve kültürel tarihi; ikinci kısımda, Kurtuba UluCâmii'nin mimârî gelişimi; üçüncü kısmında, câminin iç ve dış tezyînatı anlatıldı. Dıştezyînat, kapılar üzerinden (San Esteban, San Miguel, San Ildefonso ve ConcepcionAntigua), çizimler ve fotoğraflarla desteklenerek analiz edildi. Dördüncü kısımda, câminingeçirdiği restorasyonlara yer verildi. Değerlendirme ve sonuç bölümünde ise erken İslâmmimârisinde gelişen süsleme unsurlarından, geometrik ve nebâti tezyînat ile beraber hatsanatının câmideki kullanımından söz edilerek, kompozisyon özellikleri maddeler halindesıralanmıştır. Ayrıca Kurtuba Ulu Câmii'nin kendinden sonra gelen eserler üzerindekietkilerinden de örnekler verilerek anlatılmıştır.Portaller ayrıntılı olarak çizilirken, fotoğraflarla desteklenmiş ve daha iyi anlaşılabilmesiiçin, görünüş çizimleri renklendirilerek kullanılmıştır.Anahtar Kelimeler: Kurtuba, câmi, süsleme, tezyînat, geometri, hat sanatı, kapı, portal,palmet, akantus. The Great Mosque of Cordoba, has been a masterpiece of early western Islamic architectureand at the same time, inspired many works such as churches and palaces after the Christianconquest of the area also it affected both the ornamentation and the architectural styles ofmosques during the Islamic sovereignty.This study, `General Overview of The Great Mosque of Cordoba's Ornamentation Style` iscomprised of four parts. In the first part, the political and cultural history of Andalusia, inthe second part The Great Mosque of Cordoba's architectural development; in the third partthe mosque's interior and exterior style of ornamentation has been explained. The exteriorstyle has been analyzed in terms of it's doors (San Esteban, San Miguel, San Ildefonso andConcepcion Antigua) supported by drawings and photograph documentations. In the fourthpart, the restorations that the mosque gone through have been stated. In the evaluation andconclusion part, the ornamentation elements of early Islamic Architecture and geometric,vegetal ornamentation, stylistic approaches as well as calligraphy and the properties of it'scomposition has been specified. Moreover, the stylistic effects of The Great CordobaMosque's on the subsequent works of architecture were examplified and explained.The portals were depicted in detail and supported by imagery which were colorized forclarity purposes.Keywords: Andalusia, Cordoba, mosque, ornemantation, geometry, caligraphy, palmette,portal, acanthus.
Collections