İlkokulda çoklu zekâ kuramının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ilkokulda Çoklu Zekâ Kuramının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin cinsiyet, eğitim durumu, hizmet süresi ve görev yeri değişkeni açısından incelemektir. Çalışma, tarama modelinde nicel ve nitel araştırma yöntemlerini bir arada kullanan karma yöntemli bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılı içerisinde Diyarbakır ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilkokullarında görev yapan 5643 sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel boyutundaki örneklemini Diyarbakır ilinde köyde 100, ilçede 100 ve şehir merkezinde 100 olmak üzere toplamda 300 sınıf öğretmeni, nitel boyutundaki örneklemini ise Diyarbakır ilinde köyde 10, ilçede 10 ve şehir merkezinde 10 olmak üzere toplamda 30 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri 20 maddelik 5'li likert tipi ölçek kullanılarak toplanılmış olup elde edilen veriler SPSS for Windows 22.0 paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanılmış olup elde edilen verilerin içerik analizi yapılmıştır. Nicel araştırma sonucunda cinsiyet değişkeni açısından öğretmen görüşleri arasında anlamlı bir fark bulunmazken; eğitim durumu, hizmet süresi ve görev yeri değişkeni açısından anlamlı bir fark bulunmuştur. Nitel araştırma sonucunda ise sınıf öğretmenlerinin Çoklu Zekâ Kuramına ilişkin genel olarak olumlu görüşlere sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin Çoklu Zekâ Kuramını öğretim yöntem ve tekniklerinde uygulamalarının başlıca nedenleri arasında; eğitim ve öğretimde kalıcılığı sağladığı, öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini ortaya çıkardığı, derslerin daha kolay anlaşılmasını sağladığı, dersleri daha eğlenceli hale getirdiği ve Milli Eğitim Bakanlığınca hazırlanan ders kitaplarının Çoklu Zekâ Kuramını desteklediği görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin Çoklu Zekâ Kuramını öğretim yöntem ve tekniklerinde uygulayamamalarının nedenleri arasında ise; Çoklu Zekâ Kuramını uygulayabilecek eğitim-öğretim ortamının bulunmaması, sınıf mevcutlarının fazla olması, müfredatı yetiştirememe korkusu ve öğretmenlerin Çoklu Zekâ Kuramı hakkında yeterli bilgiye sahip olmamaları gösterilmiştir.Anahtar sözcükler: Zekâ, Çoklu Zekâ Kuramı, Öğretmen Görüşleri, Çoklu Zekâ Kuramının Uygulamaları, The purpose of this study was to examine the views of the teachers at primary school about the applicability of the multiple intelligence theory according to the variation of gender, situation of education, span of service and duty place. This study is a kind of mixed methodically examination which use the methods of quantitative and qualitative research together in the scanning model. The universe of the study consists of 5643 primary-school teachers who work at primary schools which were joined to the Ministry of National Education in the province of Diyarbakır in 2015-2016 education-training year. The sample of this study consists of in the quantitative dimention in the province of Diyarbakır in village 100, in distict 100 and in the city centre 100 totally 300 primary-school teachers; in the sample of the qualitative dimension of study in the province of Diyarbakır in village 10, in distinct 10 and in the city centre 10 totally 30 primary-school teachers. The quantitative data of the study was collected by using the likert type scale which was 20-item 5-point, the data which was gained was analyzed with the SPSS for windows 22.0 package program. The qualitative data of the research was collected by using semi-structured interview forms, the content analysis was reviewed of the data which was gained.According to the consequence of quantitative study, it was seen that primary-school teachers had a positive viewpoint about the applicability of the Multiple Intelligence Theory in general. Also, in the consequence of the study in terms of the gender variable there weren't significant difference among the views of teachers; it was found a significant difference among them in terms of the education situation, service span and duty place variation.According to the consequence of the qualitative research it was seen that primary-school teachers had a positive viewpoint about the applicability of the Multiple Intelligence Theory in general. Besides, it was seen that primary school teachers used the Multiple Intelligence Theory which was among the main reasons in teaching methods and techniques provides the permanence in education, en covers the interest and the abilities of the students, provides the understanding of the courses easier. Whereas, it was seen that primary school teachers couldn't apply the Multiple Intelligence Theory which was among the reasons in teaching methods and techniques, the absence of education-training environment where applying the Multiple Intelligence Theory and the fear of not being able to complete the curriculum.Keywords: Intelligence, Multiple Intelligence Theory, Views of Teachers, Multiple Intelligences Applications
Collections