Öğretmen adaylarının çocuk ihmal ve istismarına yönelik bilgi ve farkındalık düzeylerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir toplumun kültür seviyesinin ileri ya da geri olarak değerlendirilmesinde otoplumda çocuklara verilen değer belirleyici nitelikte olmaktadır. Fakat gelişmişlik düzeyine olursa olsun hala dünyanın birçok ülkesinde çocuğa uzak veya yakın çevresi tarafındankötü muamele edilebilmektedir. Kimi çocuk yaşına uygun olmayan ağır işlerdeçalıştırılırken, kimi çocuk da savaş ortamında yaşamak zorunda bırakılmaktadır. Bazıçocuklar ise; birçok hayati ihtiyacını karşılayamamakta, sonuçta da ya sakat kalmakta ya dayaşamını yitirmektedirler. Bu çalışma, kendilerine büyük görevler düşen öğretmenadaylarının, çocuk ihmal ve istismarı konusundaki bilgi ve farkındalık düzeylerinibelirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Dicle Üniversitesi ZiyaGökalp Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 1027 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.Araştırma kapsamında çalışma grubunun tümüne ulaşılmaya çalışılmıştır. Ancakgönüllülük arz ettiğinden çalışma toplam 481 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir.Araştırma verileri, öğretmen adaylarının çocuk ihmal ve istismarı hakkındaki bilgi vefarkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla geliştirilen `Öğretmen Adaylarının Çocukİhmal ve İstismarına Yönelik Bilgi ve Farkındalık Düzeylerinin Değerlendirilmesi Anketi`aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonucu elde edilen veriler, SPSS paket programıkullanılarak analiz edilmiştir.Bu çalışmaya katılan 481 öğretmen adayından %60,1'i lisans eğitimleri sırasındaçocuk istismar ve ihmali ile ilgili hiçbir eğitim almadığını, %83,5'i çocuk koruma kanunuhakkında hiç bilgilendirilmediğini, %87'si konu hakkında herhangi bir eğitim, kurs veyakonferansa katılmadıklarını ve %80,3'ü bu konuda bilgilendirilme gereksinimi duyduklarınıbelirtmişlerdir. Öğretmen adaylarından %76,5'i çocuk ihmal ve istismarını kanunlara görebildirmek zorunda olduklarını belirtmişlerdir. Öğretmen adaylarının %54,1'i çocuk istismarve ihmalini bildirecekleri yer olarak Polisi tercih etmişlerdir. Çocuk ihmal ve istismarınıkanunlara göre bildirmek zorunda olmadıklarını düşünen öğretmen adaylarının %63,6'sıbildirim yapmama nedenlerini `Sosyal servislerin konu ile ilgilenmeyeceğini düşündüğümiçin` olarak ifade etmiştir. Araştırmaya katılan öğretmen adayları yazılı ve görsel medyanınkonu ile ilgili yayınlarını %43 oranında `çocuk ihmal ve istismarı konusunda gerekliviihassasiyet gösterilmiyor` şeklinde değerlendirmişlerdir. Ülkemizdeki ihmal ve istismarolaylarını diğer ülkeler ile karşılaştıran öğretmen adayları, ülkemizdeki ihmal ve istismarolaylarını diğer ülkelere oranla %57,5 oranında `yüksek` olarak değerlendirmiştir.Sonuç olarak, ülkemizde öğretmen adaylarının çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili bilgieksikliklerinin bulunduğu ve bu eksikliklerinin farkında oldukları, bu konuda daha fazlabilgi edinmeye ihtiyaçlarının olduğu, dolayısıyla da konu hakkındaki eğitim veduyarlılıklarının artırılmasının gereği bir kez daha ortaya çıkarılmıştır.Anahtar Kelimeler: Çocuk, ihmal ve istismar, farkındalık, öğretmen adayları There is a direct relationship between the value given to children and the evaluation ofthe community's culture forward or back in a society. Despite this widespread opinion, thereis still a physical, emotional and sexual unapproved treatment to the child by parents, theimmediate surroundings, various sectors of the society in many countries of the world. Someof them are working as hard labour at a young age, some of them are forced to join the war.Some of them are stuck for many basic needs such as food, shelter, education and nurture,as a result of these conditions they stay in the disabled or lose their life. The purpose of thisstudy is to determine the knowledge and awareness level of the candidate teachers who havemajor tasks in respect of child neglect and abuse. The population of the study consists of1027 senior students studying at Ziya Gökalp Faculty of Education of Dicle University. Thegoal was to reach the whole population. However, since the participation was voluntary, atotal of 481 candidate teachers participated in the study. `Assessment of CandidateTeachers' Knowledge and Awareness Levels Towards Child Neglect and Abuse` surveywas carried through to determine the knowledge and awareness level of the candidateteachers in respect of child neglect and abuse. The data obtained in the study were analysedusing SPSS packet programme.481 candidate teachers participated in this study. 60.1% from participants hadreceived no training on child neglect and abuse during their undergraduate education,83.5% from participants are not informed at all about the child protection law, 87% fromparticipants don't participate any education, course or conference about this subject,80.3% from participants stated that they need to be informed about it. The 76.5% ofcandidate teachers said that they had to inform child neglect and abuse according to thelaw. The 54.1% of candidate teachers have preferred the police to report child abuse andneglect as their destination. 63% of the candidate teachers, who think they do not have toreport child neglect and abuse by the law, stated causes of reporting failure that `because Ithought social services would not deal with the issue of the subject`. 43% of the candidateteachers, who participated in survey, evaluated written and visual media's publications onixthe issue is that `is not showing the necessary sensitivity about child neglect and abuse`.When candidate teachers compared the incidents of neglect and abuse in our country withother countries, the rate of incidents of neglect and abuse in our country was found to benearly 57.5% `higher` than the other countries.In conclusion, necessity to increase the candidate teachers' education and awarenesslevel about child abuse and neglect is revealed again.Key Words: Child, neglect and abuse, awareness, candidate teachers.
Collections