Ergen mutluluğunun ebeveynlerin kişilik özellikleri ve evlilik çatışması açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ergen mutluluğunun ebeveynlerin kişilik özellikleri ve evlilik çatışması açısından incelenmesidir. Ayrıca ergen mutluluğunun sosyo-demografik değişkenlerle olan ilişkisi de araştırma kapsamındadır. Çalışmaya 17-23 yaş arasında 139 ergen ve 37-59 yaş arasında 139 ebeveyn katılmıştır. Araştırmaya katılan ergenlerin 98'i kadın (%70,5), 41'i erkek (%29,5) ve yaş ortalaması 19,63±1,44'dür. Araştırmaya katılan ebeveynlerin 107'si (%77) kadın, 32'si (%23) erkek ve yaş ortalaması 46,46±4,89'dur. Araştırmada `Oxford Mutluluk Ölçeği-Kısa Formu`, `Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği`, `Öznel Mutluluk Ölçeği`, `Öznel İyi Oluş Ölçeği`, `Evlilik Çatışması Ölçeği` ve `Büyük Beş-50 Kişilik Testi` kullanılmıştır. Ergen mutluluğunu ebeveynlerin kişilik özellikleri ve evlilik çatışması açısından incelemek amacıyla yapılan İki Yönlü Tek Değişkenli Varyans Analizi sonucunda, ebeveynlerin kişilik özellikleri ve evlilik çatışması gruplarının ergen mutluluğu, öznel iyi oluşu ve mental iyi oluşu arasında anlamlı bir etkileşimin bulunmadığı belirlenmiştir. B5KT-50-Tr kişilik faktörlerine göre, ebeveyni Dışadönüklük faktörü puanı yüksek olan ergenlerin mental iyi oluş düzeyinin yüksek olduğu; ebeveyni Uyumluluk faktörü puanı yüksek olan ergenlerin mutluluk düzeyinin yüksek olduğu; ebeveyni Sorumluluk faktörü puanı yüksek olan ergenlerin öznel iyi oluş düzeyinin yüksek olduğu; ebeveyni Zeka/Hayal Gücü faktörü puanı yüksek olan ergenlerin öznel iyi oluş ve mental iyi oluş düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Ergen mutluluğunun demografik değişkenler açısından incelenmesi için yapılan farklı gruplar için t-testi sonucunda, ergen mutluluğunun, cinsiyet grupları açısından farklılık göstermediği belirlenmiştir. Ergen mutluluğu, akademik başarı ve ekonomik durum grupları açısından incelendiğinde akademik başarısını ve ekonomik durumunu iyi olarak değerlendiren bireylerin mutluluk düzeyinin daha yüksek olduğu görülmüştür. The aim of this thesis is to examine adolescent happiness in terms of the personality traits of the parent and the marital conflict. The relationship between adolescent happiness and sociodemographic variables is also included in the study. The study population consisted of 139 adolescents between the ages of 17-23 and 139 parents between 37-59 years of age. 98 (%70.5) of the adolescents participated in the research were female, 41 (%29.5) were male and the average age was 19.63±1.44. 107 (%77) of the parents participated in the research were female, 32 (%23) were male and the average age was 46.46±4.89. In the study `Oxford Happiness Questionnaire-Short Form`, `Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale`, `The Subjective Happiness Scale`, `Subjective Well-Being Scale`, `Marital Conflict Questionnaire` and `Big Five Personality Questionnaire` were used. As a result of the Two-way Univariate Analysis of Variance conducted to examine adolescent happiness in terms of parents' personality traits and marital conflict, it was determined that there was no significant interaction between the personality traits of parents and the marital conflict groups, adolescent happiness, subjective well-being and mental well-being. According to the factor of B5KT-50-Tr personality, adolescents with parental Extraversion personality traits score have high mental well being levels; adolescents with parental Agreeableness personality traits score have high happiness levels; adolescents with parental Conscientiousness personality traits score have high subjective well being levels; adolescents with parental Intellect/Imagination personality traits score have high subjective well being and mental well being levels, it was determined. As a result of the t-test for different groups, which were conducted to investigate the differentiation status of adolescent happiness according to demographic variables, adolescent happiness did not differ in terms of gender groups. In terms of adolescent happiness, academic achievement and economic status groups, it was determined that the happiness level of individuals who evaluated their academic success and economic status as good was higher.
Collections